Bipolar

recensie Bipolar

De dramafilm Bipolar gaat over een vrouw die zegt een Pelgrim te zijn. Dat weet ze eigenlijk niet zeker. Ze heeft wel veel pijn en een ontmoeting met een kreeft verandert alles voor haar. Wat wij van Bipolar vinden, lees je in onze recensie.

Een vrouw komt aan in Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Ze zegt een pelgrim te zijn, maar of dat echt waar is weet ze zelf eigenlijk ook niet. Wat ze wel weet is dat ze pijn heeft. Pijn waarvan ze niet precies weet wat ze hiermee aan moet. Een ontmoeting met een opgesloten kreeft in een te klein aquarium in een restaurant, verandert vervolgens alles voor voor. Ze koopt en auto en besluit om naar het eiland Ming af te reizen, daar waar de kreeft normaal gedijt bij het licht van de aanwezige vuurtoren.

Bipolar is misschien wel de film waar ik het meeste naar uitkeek op IFFR. Een Chinese zwart-wit roadmovie die bizar en dromerig is en ook nog elementen bevat van een western. Wat een combinatie zeg; dat moet wel gaaf zijn!

Hij is zeker gaaf en vermakelijk. Vele markante figuren kleuren deze overwegend zwart-wit film. Slechts af en toe zie je een snufje kleur. Een snufje kleur dat staat voor hoop. De kreeft zorgt zelf voor een aantal grappige momenten, net als dat de markante figuren dat doen. De film raakt je ook, vooral op het einde, als we ook getuige zijn van een mooi stukje gitaarmuziek. De muziek is overigens vaker van toegevoegde waarde in deze film. Echt beklijven doet de film helaas niet, daar kabbelt hij net teveel voor door.

Deze film is eigenlijk heel inventief in de verhaaltelling. Heden en verleden lopen in elkaar over, waardoor je steeds meer te weten komt over de vrouw. Zoals waarom ze nu eigenlijk voor vlucht. Soms realistisch en soms surrealistisch. De eerder genoemde combinatie van roadmovie en western klopt zeker, maar daar kan ik er nog wel een aan toevoegen: coming of age. Dat laatste is zeker van toepassing, want de hele film is zowel voor de jonge vrouw als voor de kijker een ontdekkingstocht!

Bipolar is een inventieve film die verschillende genres verweeft. Soms grappig, soms emotioneel en altijd een ontdekkingstocht, zowel voor de jonge vrouw als voor jou als kijker.

Regie: Queena Li
Cast: Leah Dou | Giver He