Belfast

recensie Belfast

De dramafilm Belfast gaat over de 9-jarige Buddy, die aan het einde van de jaren 60 samen met zijn familie in de hoofdstad van Noord-Ierland woont. In zijn straat wonen protestanten en katholieken door elkaar, iets waar extremistische protestanten een stokje voor willen steken. De sfeer wordt dan ook steeds grimmiger! Wat wij van Belfast vinden, lees je in onze recensie.

Buddy woont aan het einde van de jaren 60 samen met zijn familie een straat waar katholieken en protestanten plezierig naast elkaar. Extremistische protestanten willen de katholieken daar echter weg hebben, waardoor er een meer dan gespannen sfeer ontstaat. De vader van Buddy is vaak in het buitenland, omdat in Belfast geen werkt te vinden is. Vraag is dan ook of de familie niet moet verhuizen.

In beeld is Belfast een prachtige zwart-witfilm. Echt elke scène is een plaatje, met oog voor compositie. Daar houdt het helaas ook op, want het verhaal zelf overtuigt allerminst. Het zit hem vooral in de geloofwaardigheid, die ver te zoeken is. Het is allemaal zo gelikt dat hele verhaal, dat om meer uitwerking vraagt en teveel subonderwerpen behandelt, ondersneeuwt. En je kan van tevoren al uitteken hoe dit gaat eindigen.

De film is nergens overdadig gewelddadig, wat voor de jongere kijkers dan weer fijn is. Niet dat dat moet overigens, dat gewelddadige, maar ja, je ziet beelden die indruk moeten maken, maar het was zo overduidelijk geënsceneerd, dat het niet geloofwaardig overkomt. Voor jonge kinderen is deze film een goede geschiedenisles, gezien door de ogen van Buddy. Wil je hardere films over The Troubles, dan verwijs ik je graag twee oude artikelen van onze hand. Die films die we daar benoemen voel je echt (Hunger en Bloody Sunday zijn keiharde en realistisch aanvoelende meesterwerken), daar waar Belfast zacht en lief is en vooral om de belevingswereld van Buddy gaat. Een tikkie kinderlijk, om eerlijk te zijn, om maar te zwijgen van de voorspelbaarheid.

Complimenten voor opa en oma, die respectievelijk door Ciarán Hinds en Judie Dench worden vertolkt. De rest hangt er een beetje bij. Buddy is wel een leuk mannetje, maar echt meeleven met hem doe je amper. Ik maakte mij bijvoorbeeld meer zorgen om de gezondheid van de opa en oma, dan om de katholieken in de straat, en dat is misschien niet helemaal de bedoeling van de film. Ook de bende en de bendeleider maken geen indruk, daarvoor zien en weten we te weinig van ze.

Belfast is in beeld en compositie prachtig. Alleen aan het verhaal daar schort het aan. De scènes zijn te gelikt en te geënsceneerd om te overtuigen. Alleen opa en oma overtuigen en dat lijkt niet helemaal de bedoeling van deze film over The Troubles. En dan te bedenken dat deze film zeven Oscarnominaties heeft, waaronder die van beste film!

Regie: Kenneth Branagh
Cast: Jude Hill | Judi Dench | Jamie Dornan | Caitriona Balfe | Ciarán Hinds
Speelduur: 98 minuten