Beautiful Boy

recensie Beautiful BoyDe waargebeurde dramafilm Beautiful Boy gaat over journalist David en zijn zoon Nic. Als David erachter komt dat Nic een drugsverslaving heeft, wil hij er 100% voor zijn zoon zijn. Maar wil Nic dat ook? Wat wij van Beautiful Boy vinden, lees je in onze recensie.

David Sheff is journalist. Hij en zijn zoon Nic zijn twee handen op één buik. Als David erachter komt dat zijn zoon worstelt met een drugsverslaving, stort zijn wereld in. Hij doet er alles aan om er voor zijn zoon te zijn, waarbij hij zijn nieuwe gezin ook nog wel eens vergeet. Maar wil Nic überhaupt wel geholpen worden? Nic lijkt het namelijk liever zelf op te lossen, zonder zijn vader.

Felix van Groeningen is dan misschien wel één van onze favoriete regisseurs, maar Beautiful Boy vonden we toch tegenvallen. Nog steeds een meer dan prima film, maar we missen Felix’ zijn handtekening. Hoe zou dat toch komen? Misschien toch omdat hij overzees is gegaan?

We missen in ieder geval het echte rauwe randje dat we zo gewend zijn van hem. Over de acteerprestaties niets te klagen. Timothée Chalamet bewees in Call Me By Your Name al een ontzettend groot talent te zijn en dat bewijst hij in Beautiful Boy weer. Net als Steve Carell, want waar hij vroeger vaak acteerde in komische films, lijkt dat zich langzamerhand ook wel te verplaatsen richting films met een meer dramatische inslag. En dat doet Steve met overtuiging, dat mogen we wel stellen.

Het verhaal is prachtig. Waargebeurd ook en een boekverfilming, dus voor de beleving doet dat wel wat extra’s. De film duurt met zijn 112 minuten wat dat betreft nog niet eens zo lang, maar voor ons gevoel duurde hij wel langer. Het lijkt soms net allemaal te lang te duren. Op een gegeven moment weet je het wel. Ook zijn de tijdstippen van de flashbacks niet altijd duidelijk en de tijdspanne van de hele film is ons nog steeds niet duidelijk. Over hoeveel jaar van het leven van Nic en David gaat het nu? Het halfbroertje en halfzusje van Nic lijken in ieder geval niet ouder te worden.

Beautiful Boy is een mooie film, die voor ons wat te lang duurt. Als je deze recensie leest is het net alsof we het een slechte film vinden. Voor de duidelijkheid, dat vinden we niet. Maar volgens velen is de film een Oscarkandidaat voor beste film van het jaar. Wat ons betreft zeker niet. En dat we kritisch zijn is omdat we die hard Felix van Groeningen fans zijn. De soundtrack is overigens heerlijk herkenbaar.

Regie: Felix van Groeningen
Cast: Steve Carell | Timothée Chalamet | Maura Tierney
Speelduur: 112 minuten