Babyteeth

recensie Babyteeth

De dramafilm Babyteeth gaat over Milla, die op haar zestiende al aan kanker lijdt en ook nog eens een drugs dealend vriendje heeft. Haar ouders besluiten haar anders op te voeden dan gebruikelijk, vooral in deze fase van haar leven. Wat wij van Babyteeth vinden, lees je in onze recensie.

Milla is pas zestien jaar als blijkt dat ze kanker heeft. En dat terwijl ze in de bloei van haar leven is. Haar ouders zitten er uiteraard doorheen. Als blijkt dat ze dan ook nog eens een drugs dealend vriendje heeft, Moses, vragen zij zich af of ze zich niet op andere dingen moet focussen. Terwijl het rouwen al begint, besluiten de ouders een andere manier van opvoeden toe te passen. Ze willen tenslotte dat Milla gelukkig is!

Eigenlijk moeten ze films zoals Babyteeth verbieden. Zo breekbaar, maar oh zo mooi. Zoveel woede, maar toch die onvoorwaardelijke liefde. De onmacht en toch het doorzettingsvermogen. Het verdriet en toch de vreugde halen uit de kleinste dingen. Milla is een topper in onze ogen, net als haar vader, haar moeder en ook zeker Moses.

Wij halen veel energie uit films zoals deze. Niet vanwege het verhaal, dat is intens verdrietig, maar vanwege hoe de film is gemaakt. Helemaal als je bedenkt dat dit Shannon Murphy’s eerste langspeelfilm is. Zij maakte onder andere ook een paar afleveringen van de hitserie Killing Eve (aanrader!). Vergelijkingen zijn ook wel te trekken tussen die serie en Babyteeth. Serieuze onderwerpen die op een grappige en luchtige manier worden belicht, maar waarbij toch aandacht is voor de werkelijkheid.

Wat hebben we ook zitten janken. Janken van verdriet, maar ook van geluk. Het is ook zo een typische coming of age film, waarvan ja van tevoren weet dat je hem goed gaat vinden. Vind je films als The Fault in Our Stars en Me and Earl and the Dying Girl goed, dan ga je deze naar alle waarschijnlijkheid ook goed vinden. En dan te bedenken dat Babyteeth een rauwer randje heeft en net wat raarder, of afwijkender, is. Juist dat rare maakt het extra goed. Want niets is normaal in deze film, maar je vindt het gezien de omstandigheden wel normaal. Je hebt zoveel begrip voor alle personages. Iedere uitbarsting snap je, iedere keuze snap je, iedere misstap snap je. Want kanker is kut! En jongens, wat een acteerwerk, van iedereen!

Het moge duidelijk zijn, wij vinden Babyteeth een meesterwerk. Een film die zeker in onze eindejaarslijst terug gaat komen. Maar jongens, wat doet die film pijn.

Regie: Shannon Murphy
Cast: Essie Davis | Ben Mendelsohn | Eliza Scanlen | Toby Wallace