Anima

recensie Anima

De korte dramafilm Anima is een muzikale film over en met de muziek van Thom Yorke, in het kader van zijn nieuwe gelijknamige album. Wat wij van Anima vinden, lees je in onze recensie.

Een korte film waarin Thom Yorke een (volgens Netflix) geestverruimend en visueel optreden geeft, met drie nummers van zijn gelijknamige album. Dat alles onder de bezielende leiding van Paul Thomas Anderson, de gerenommeerde regisseur. Wat we zien? Thom die op zoek gaat naar een haast onbereikbare liefde.

Artiesten die een korte film maken naar aanleiding van een nieuw album. Waar hebben we dat eerder gehoord? Juist ja, bij The National. En dan ook nog samenwerken met een topregisseur ook. Wie weet zetten beide wel een trend in de muziek- en filmwereld. Regisseurs en topartiesten die samenwerken.

Thom Yorke (je weet wel, van Radiohead) werkt in het kader van zijn nieuwe album Anima ook samen met zo een topregisseur, Paul Thomas Anderson (Phantom Thread, Magnolia, Boogie Nights, There Will Be Blood en Inherent Vice). Want waarom niet een korte film (XL videoclip) erbij maken? Ons hoor je op voorhand niet klagen. Dat lijkt ook een perfecte combinatie, tussen twee van die perfectionisten. Overigens niet de eerste samenwerking van Anderson met muzikanten, want hij maken ook al kortfilms voor de muziek van Radiohead, Joanna Newsom en Fiona Apple. De man heeft wel smaak hoor, maar dat wisten we natuurlijk al.

De film zelf is visueel smaakvol (hoe kan het ook anders?). We krijgen zin om te dansen, en daar houden wij niet eens van. Die heerlijke elektronische muziek, die je kunt blijven luisteren. In de tuin, de trein, in auto, de club (noemen ze dat tegenwoordig nog zo?), op de fiets, bij de kapper, de bakker, de supermarkt. Kortom, overal kun je die muziek luisteren. Ergens geeft ons de muziek ook rust. Alsof je in een trance raakt.

Het is een reis die we zien in de film. Een reis naar de liefde. Onbereikbare liefde lijkt het, want lange tijd blijft de mysterieuze knappe vrouw (zijn echte vriendin) waar hij naar op zoek is onbereikbaar. En hoe vaak iets ook onbereikbaar lijkt, als je maar blijft proberen, dan kan het goed komen. Of toch niet? Was Anima niet gewoon één grote droom? In ieder geval dat wel een verdomd lekkere droom, van drie nummers lang.

Anima is te zien op Netflix. Het gelijknamige en briljante album is te beluisteren via Spotify.

Regie: Paul Thomas Anderson
Cast: Thom Yorke | Dajana Roncione