A Perfect Normal Family

recensie A Perfect Normal Family

De dramafilm A Perfect Normal Family gaat over Thomas, die liever Agnete wil zijn. Haar jongste dochter heeft daar toch wel moeite mee. Wat wij van A Perfect Normal Family vinden, lees je in onze recensie.

Emma’s leven verandert als haar vader vertelt dat hij vanaf dan verder wil gaan als een vrouw. Niet heel raar, want Emma is nog jong. Wat zullen andere mensen daar niet van vinden! Die vader, Thomas, verandert daarna in Agnete. De voetballen zijn vanaf dat moment ingewisseld voor kleurrijke jurken. Maar zal de relatie tussen vader en dochter door deze transformatie ook veranderen?

Daar is ze weer in een succesvolle buitenlandse film, onze eigen Hadewych Minis. Dit keer in A Perfect Normal Family – de vorige was Toni Erdmann. Wederom een kleine rol, maar toch. Dat betekent ook wel iets. Vooral als het scenario erg sterk is, wat bij deze film dus ook zo is.

Acceptatie, acceptatie, acceptatie, daar draait het om. En afscheid nemen! Niet alleen voor Agnete, maar ook voor zijn beide dochters. Vooraf kun je natuurlijk nooit bepalen wat de reactie gaat zijn. En heel begrijpelijk is dat de verandering heel moeilijk is voor een opgroeiende tiener als Emma, die sowieso al zo worstelt met haar eigen leven. Ongemakkelijk ook. Niet alleen voor haar, maar daardoor ook voor de kijker. Vooral omdat ze in een fase zit waarin ze het idee heeft dat ze zichzelf moet bewijzen. Alles in deze film wijst daar in ieder geval op. In het voetbal, maar zeker ook daarom heen. Dat maakt deze film ook sterk. Grotendeels vanuit de optiek van Emma, maar zeer zeker ook van haar zus, vader en moeder. Die onzekerheden en het vluchtgedrag van meerdere familieleden komen samen in deze coming of age.

Uit alles blijkt dat we in het verleden zitten. Het rauwe camerawerk – ook de oude beelden – wijzen daarop, maar ook de voetbalwedstrijden. Grotendeels speelt het zich af aan het begin van dit millennium. De naam Vicente del Bosque verraadt dat, want die was toen de succescoach van Real Madrid. De keuze voor die periode is ons onduidelijk, maar doet verder ook niets af aan de prima film. Vooral de nieuwe band tussen Agnete en haar twee dochters is mooi in beeld gebracht. Er start letterlijk een nieuw leven.

A Perfect Normal Family gaat over het nemen van afscheid en toch weer doorgaan. Niet alleen voor Agnete, maar zeer zeker ook voor haar kinderen en mensen om haar heen. Dat is een proces dat moet groeien en misschien ook nooit went. Maar acceptatie speelt daarin een grote rol. Een prima coming of age film!

Regie: Malou Reymann
Cast: Jessica Dinnage | Mikkel Boe Følsgaard | Hadewych Minis
Speelduur: 93 minuten