A Girl Missing

recensie A Girl Missing

De dramafilm en thriller A Girl Missing gaat over thuisverzorgster Ichiko. Een ontvoering zorgt ervoor dat haar leven totaal omslaat. Wat wij van A Girl Missing vinden, lees je in onze recensie.

Ichiko is een thuisverzorgster die zich helemaal op haar plek voelt bij de familie Oisho. Ze verzorgt de oma, maar heeft tegelijekrtijd ook een sterke band met de oudste kleindochter, Motoko. Als vervolgens de jongste kleindochter wordt ontvoerd door de neef van Ichiko, is ze niet meer welkom. Ze krijgt een stortvloed aan kritiek over zich heen, waaronder de pers. Ichiko haar leven draait ineens 180 graden om.

In 2016 won regisseur Koji Fukada met de film Harmonium het Un Certain Regard-programma in Cannes. Ook in die film acteerde Mariko Tsutsui al. Je zou zeggen dat er dan sprake is van een muze. En hoewel Tsutsui ook in de film sterk acteert, vonden wij het verhaal magertjes.

Het begint sowieso erg traag en ook wat raar. Raar is niet erg, want dat kan juist ook wat toevoegen aan deze film. De tijdslijnen waren daarbij wel wat verwarrend voor ons, maar op het einde van de film snapten we het begin dan ook. En hoewel de film ook als een thriller te boek staat, vonden wij daar geen sprake van. Spannend was hij in in ieder geval geen moment voor ons. Alleen als het gaat om de spanning tussen Ichiko en Motoko.

Het goede aan deze film vonden we dat je dus niet altijd controle hebt over je eigen leven. De invloed van buitenaf kan zoveel druk geven, dat je breekt. Dat je een ander leven kiest, op een andere plek, door anderen. Dat je daar dan zelf niets aan kunt doen maakt niet eens iets uit. Heel erg pijnlijk, maar helaas wel de waarheid. En de waarheid kan hard zijn.

A Girl Missing is een trage film waarin op het einde alles op zijn plek valt. Soms een beetje raar, maar gezien het verhaal, past dat ook wel. Want je bepaalt niet altijd je eigen leven. Anderen kunnen dat ook voor je bepalen, zo blijkt.

Regie: Kôji Fukada
Cast: Mariko Tsutsui | Mikako Ichikawa | Sôsuke Ikematsu
Speelduur: 111 minuten