A Chiara

recensie A Chiara

De dramafilm A Chiara gaat over een 15-jarige dochter die ontdekt dat haar vader banden heeft met de maffia. Is dat ook een toekomst die zij voor ogen heeft? Wat wij van A Chiara vinden, lees je in onze recensie.

Claudio en Carmela hebben twee dochters. De achttien jaar wordende Giulia en de wat jaloerse vijftienjarige Chiara. Het feest is mooi, maar de volgende dag blaast men de auto van vader Claudio op, waarna hij verdwijnt. Chiara wil weten wat er is gebeurd en begint de geheimen van haar familie langzaamaan te ontdekken. De maffia is namelijk dichterbij dan ze dacht en ze moet de keuze maken of zij ook zo een toekomst wil hebben.

Na Mediterranea en A Ciambra, komt Jonas Carpignano met A Chiara met slotdeel van zijn drieluik over Calabrië. Als de man ergens goed in is, is het wel het wel de rauwe realiteit weer te geven. Armoede en afhankelijk zijn van de maffia staan centraal, waarbij een een maatschappij kritische boodschap niet ontbreekt. De oplettende lezer ziet overigens dat de hoofdpersonages ook in het echt familie van elkaar zijn. Dat is te zien ook, want het rauwe en heerlijke acteerwerk voelt echt aan.

Mooi om te zien dat ook in deze film weer personages (die ook ouder worden), plekken en muziek terugkomen uit de twee voorgaande films. Je kunt deze film kijken zonder de andere te zien, maar het geeft wel meer duiding als je ze wel hebt gezien. In dit deel bouwt de spanning op. Een spanning in met name de belevingswereld van Chiara. Een zelf ontdekkende meid die weet wat ze wil, al heeft ze dat niet van een vreemde. En ergens is het wel balen dat dit het laatste deel was van een drieluik, want geeft mij om de zoveel jaar maar een vervolg. Het wordt er allemaal niet slechter op. Alleen maar beter juist.

A Chiara laat een rauwe realiteit zien, het naturelle acteerwerk is perfect en de opbouwende spanning maakt dit deel tot een succes. Jammer dat het drieluik hier eindigt, want ik wil om de paar jaar wel een vervolg.

Regie: Jonas Carpignano
Cast: Claudio Rotolo | Swami Rotolo | Grecia Rotolo
Speelduur: 121 minuten