De een na laatste cursusavonden op het programma staat licht. Zonder licht geen film en zoals meester Rudi het al zo mooi verwoordde: ”film is schrijven met licht”.
Licht kan op verschillende manieren worden ingezet. Bij een spannende film ga je anders om met licht dan in een komedie. Ook de personages kunnen verschillend worden belicht om ze te benadrukken. De ‘bad guy’ wordt vaak gehuld in schaduwen, zeg maar expres slecht belicht.
Het weglaten van licht gebeurt vaak doelbewust. Als kijker ga je dan zelf de gezichtsexpressie er bij verzinnen waardoor het verhaal spannender wordt.
Trucjes
Er kunnen met licht ook ander soort trucjes worden uitgehaald. In de film A Single Man van Tom Ford heeft de hoofdpersonage door omstandigheden niet zoveel zin meer in het leven, maar als hij met iets onschuldigs of liefs wordt geconfronteerd dan licht dat fragment letterlijk op in de film.
(opm: het linkje gaat naar een fragment van de film en bij circa 50 sec zie je wat hierboven beschreven staat).
Of dit soort trucjes ook door iedereen gewaardeerd worden is een tweede, maar wij – de protagonisten – kunnen dit spelen met licht wel waarderen. Overigens was het de mannelijke protagonist nooit opgevallen dat er op deze manier gebruik werd gemaakt van licht in A Single Man.
Schaduw
Waar licht is, is ook schaduw. In spannende films wordt daar veel mee gewerkt. Je ziet dan bijvoorbeeld een schaduw te trap op klimmen en langzaam naar een deur sluipen. Zo zie je niet direct welk personage de trap op klimt waardoor je als kijker in spanning wordt gehouden.
Film-Noir
Een zwart-wit film is bij uitstek een film waarin je speelt met licht en donker. Dit spelen met licht gebeurt bij de film-noir nog eens in een overtreffende trap omdat de personages ook licht en donker zijn. Vaak speelt de symboliek ook een belangrijke rol in dit soort films. Denk hier bij aan de gestreepte schaduw van de luxaflex die je op een personage ziet. Het personage zit figuurlijk ‘gevangen’.
Sin City
Kan een film die voornamelijk op de computer in elkaar is gezet perfect belicht zijn? De film Sin City laat zien dat het kan. De acteurs acteerde voornamelijk tegen een groene achtergrond en op de computer werden onder andere de achtergrond er in gemonteerd en de belichting toegevoegd. Feit blijft dat het een vak apart is. Dus of je nu op set een perfecte belichting voor elkaar krijgt of digitaal, het blijft vakmanschap. Al met al was het weer een interessante avond die goed was belicht . De volgende cursusdag – 2 juni – is al weer de laatste les. Deze afsluitende avond zal in het teken staan van art-direction.
Leuk om deze verslagen te lezen. Overigens is het in sommige film noir vaak zo donker omdat de filmmakers probeerden te verbloemen dat er niet genoeg budget was voor een fatsoenlijk decor.
Weer interessant om te lezen!
Leuke aanvulling, Gert! Dat had meester Rudi niet verteld.