In de wachtkamer van de fysiotherapeut word ik aangestaard door mooie mannen met gespierde lijven. Enige jammere hieraan is dat ze op de covers prijken van diverse glossy’s zoals Men’s Health en GQ. Naast deze mooie heren staan de perfect gephotoshopte dames op de covers van Elle en Cosmopolitain. Om de tijd wat te doden pak ik zo’n damesglossy op en ga bladeren. De eerste tig pagina’s bestaan uit advertenties en wat valt mij na enkele minuten op? Geen “normaal” fotomodel gezien. Ik bedoel hiermee de dames en heren die fotomodel invullen op hun CV bij het vakje beroep. Ik kom tot de conclusie dat de zogenaamde A-listers inmiddels overvolle agenda’s moeten hebben.
Centje bijverdienen
Een centje bijverdienen door te poseren voor parfum, tassen, horloges etc. is iets wat al lang gebeurt. Wat mij opvalt is dat de acteurs en actrices die gevraagd worden voor een campagne vaak niet meer de jongste zijn, terwijl dat vaak wel een vereiste is voor fotomodellen.
Rimpels, ouderdomsvlekken, cellulitis? Geen probleem voor de huidige generatie fotografen. Even wat filters van photoshop er overheen en je bent zo tien jaar jonger!
De glamour van de filmsterren
Dus L’Oreal heeft Jane Fonda naast onze eigen Doutze. Hoe hard ze ook smeert, jonger wordt ze er niet op. En dat is toch waar die smeerseltjes moeten zorgen, toch? Julia Roberts is of was het gezicht van Lancome. Vooral de grote modemerken/parfumhuizen zijn verzot op de glamour van de filmsterren. Dior, Hugo Boss, Armani, Chanel, allemaal schakelen zij de A-listers in. Dior spant wel de kroon. Met actrices die allemaal hun dertigste verjaardag al een poosje geleden hebben gevierd, probeert Dior ons tassen en parfums aan te laten smeren door Marion Cotillard, Natalie Portman, Monica Bellucci en Charlize Theron.
Chanel “gebruikt” momenteel Keira Knightly , maar nog niet zo lang geleden werd No 5 ons aangesmeerd door Audrey Tautou. Dan kon ook bijna niet anders omdat deze actrice in de film Coco avant Chanel de rol van Coco vertolkt. Chanel heeft zelfs eens Brad Pitt ingeschakeld om het beroemde vrouwenluchtje aan de man te brengen. Even waren ze het spoor bijster door Nicole Kidman het gezicht van No 5 te laten zijn. Met haar Botox gezicht had ik haar eerder voor Age-repair van L’oreal ingeschakeld. Gelukkig bedachten ze later dat onze eigen Michiel Huisman (Game of Thrones) een lekker bekkie naast topmodel Gisele Bundchen zou zijn.
Kleiner budget
Hugo Boss heeft waarschijnlijk een wat kleiner budget. In hun commercials zien we filmsterren terug met een wat bescheidener status. Sienna Miller was het gezicht van Hugo Boss Orange en heeft mij bijna verleid om het luchtje te gaan kopen. Het mannenluchtje Hugo Boss Orange wordt aangeprezen door Orlando Bloom acte de préséance gaf. Gwyneth Paltrow vertegenwoordigt weer een andere Boss lijn. En waarschijnlijk door het succes van hitserie The Tudors werd in 2009 Johathan Rhys Meyers het gezicht van de mannenlijn.
Tijd is geld
Sterren als – ‘hallo daar zijn we weer ‘- Brad Pitt, Charlize Theron en Nicole Kidman nemen het gezegde ‘tijd is geld’, letterlijk. Poseren voor horlogemerken blijkt namelijk ook een lucratieve bijverdienste te zijn. Dat moet haast wel gezien de hoeveelheid sterren die het polssierraad willen showen. Leuke bijkomstigheid is dat je er nog een mooi en duur klokje aan overhoudt. De meeste van ons verdienen dat pas na een 25-jarig dienstverband. George Clooney en Nicole Kidman zijn altijd op tijd voor een bakkie koffie (vers gezet door George in zijn Nespresso apparaat), want zij dragen Omega klokjes. Charlize Theron draagt een Breil en Hugh Jackman een Mont Blanc. Het merk Tag Heuer spant de kroon. Patrick Dempsey, Leonardo DiCaprio, Cameron Diaz, Brad Pitt en Uma Thurman lopen allemaal met een Tag Heuer. Hopelijk niet allemaal dezelfde, want dat staat zo lullig op de rode loper.
Verkooptruc
Uma Thurman draagt niet alleen een mooi klokje, ze doet dat al rijdend in een Alfa Romeo. Enkele jaren terug was er een tv commercial van Alfa Romeo met Uma Thurman achter het stuur. Geen zwaarden in haar hand deze keer (Kill Bill), maar het pientere pookje.
Helaas is reclame gewoon een verkooptruc. Ik heb dat zelf ondervonden en daardoor drink ik nooit meer Lipton Ice Tea. Ik dacht namelijk dat je er goed van ging dansen. Liters heb ik er van gedronken, maar dansen kan ik nog steeds niet. Terwijl de commercial van Lipton Ice Tea de indruk wekt dat zelfs alfamannetje Hugh Jackman los in de heupen wordt na het drinken van dit goedje.
Groter budget
Acteurs klussen dus flink bij door commercials te doen, waardoor ze dus eigenlijk een soort van concurrenten van de fotomodellen zijn geworden. Maar er valt nog meer geld te verdienen. Er wordt inmiddels ook al flink gerammeld aan de deur van de televisie acteurs. Zenders als Netflix en HBO werken momenteel veelal met A-listers in hun series. Waar je vroeger een duidelijke scheidslijn had tussen filmacteurs en tv acteurs, zie nu dat die scheidslijn aan het vervagen is. In series op eerder genoemde zenders wordt met een veel groter budget gewerkt dan vroeger. Dit maakt het mogelijk om A-listers in te schakelen.
Wraak?
Als tv acteur was het vaak al behelpen om een goede rol te bemachtigen , maar dat is alleen maar moeilijker geworden. Zij worden niet alleen beconcurreerd door de filmacteurs, maar ook door de fotomodellen. Zo nu en dan begint een fotomodel een acteercarrière. Is dat een kwestie is van ambitie of van wraak? Of we daar blij mee moeten zijn, zal ik een andere keer over schrijven.
Geschreven door de vrouwelijke protagonist
Bij sommige acteurs vraag je je af waarom ze nog commercials doen, Johnny Depp vind ik daar een goed voorbeeld van. Die verdient elke film miljoenen, maar toch gaat hij nog (als ik het me goed herinner) een geurtje aan de man proberen te brengen.
Op zich vind ik het wel leuk om bekende acteurs te zien in reclames en advertenties. Toch vind ik het wel belachelijk hoeveel geld ze voor die reclames krijgen, zeker als ze ook al miljoenen verdienen met films.