Mijn tien beste films van 2022!

beste films van 2022

In vergelijking met vorig jaar, heb ik ongeveer de helft minder aan films gezien. Een bioscoop zie ik eigenlijk ook nooit meer van binnen. Padellen (ja, ook ik), wielrennen, mijn gezin (nummer twee komt in februari) en vrienden en familie gaven dit jaar de gewenste energie. En mijn bestie en medeprotagonist met wie ik altijd naar de film ging, woont inmiddels op anderhalf uur rijden. Dat neemt niet weg dat ik geen films heb gezien. Toch nog 120, grotendeels op mijn beamer, waardoor ik toch nog een beetje een bioscoopervaring heb. Onderstaande de voor mij tien beste films van 2022. Dit keer op volgorde, van nummer tien naar nummer een.

10. Swan Song

Udo Kier die een keer niet in de schaduw staat van een hoofdrolspeler. In Swan Song zien we Pat, die in een bejaardentehuis verblijft, maar dat eigenlijk niet wil. Hij wil niets liever dan zijn talenten blijven ontwikkelen. Een dramatische roadmovie krijg je te zien, met een flinke dosis humor. (G)rauwe en troosteloze beelden in een niet alledaagse film.

9. Nowhere Special

Wat ben ik blij dat ik deze rauwe Britse film aan het einde van jaar nog even meepikte (van Uberto Pasolini, die je kunt kennen van Still Life). Over alleenstaande vader John, die weet dat hij stervende is. Zijn 4-jarige zoontje moet daarom naar een pleeggezin. Maar hoe weet je dat je de goede keuze maakt, als je er straks zelf niet meer bij bent. Vol met emoties kijk je deze film, waarbij vooral de momenten die hij niet mee gaat maken met zijn zoontje bijblijven. Net als de allerlaatste scène, want dan heb je pas echt een zakdoek nodig.

8. A Chiara

Jonas Carpignano maakte een prachtig drieluik, waarvan A Chiara het slotstuk is (Mediterranea en A Ciambra waren de eerste twee). Over de rauwe werkelijkheid in Calabrië, waarin maatschappijkritiek duidelijk zichtbaar is. Wederom zie je rauw acteerwerk en neemt de spanning alsmaar toe. De 15-jarige Chiara maakt namelijk van iets te dichtbij mee hoe de maffia dichterbij is dan ze denkt. Stiekem hoop ik op nog een deel.

7. The Tragedy of Macbeth

Vorig jaar zag ik The Tragedy of Macbeth al, maar hij kwam pas aan het begin van 2022 uit. Ondanks het rare taaltje, waar ik in ieder geval aan moest wennen, heb ik genoten van dit pareltje. Joel Coen, dit keer zonder broer, heeft er een artistiek kunstwerk van gemaakt met aandacht voor cinematografie. Dat laatste zorgde meerdere malen voor onheilspellende beelden. Ook met dank aan de topcast.

6. The Innocents

Jonge kinderen met paranormale krachten is wat je te zien krijgt in The Innocents. De ene gebruikt het om het goede te doen, maar er zijn ook kinderen die het tegenovergestelde doen. Verbeeldingskracht speelt een grote rol in deze dramafilm, net als dat je als kijker continu in de schoenen van de kinderen staat. Dit alles in een grauwe setting en rauw verfilmd. En de spanning, die neemt alleen maar toe.

5. La Mif

Een film die misschien wel ondergewaardeerd is, is La Mif. Een op en top dramafilm waarin je door verschillende hoofdstukken meer over zeven vrouwen komt te weten. Al die vrouwen wonen, ongewild, samen onder een dak. Toch is er, ondanks de strubbelingen, ook verbinding. Een film die je voelt, prachtige rauwe beelden heeft en een goed doordacht verhaallijn kent. Nog niet gezien? Kijken dan.

4. Boiling Point

Ik blijf toch een zwak hebben voor films die in een take zijn opgenomen. Daar waar ik dan weer nooit bij een toneelvoorstelling ben te vinden. Toch een beetje raar eigenlijk. Maar goed, Boiling Point is dus zo een one taker die mij wel kan bekoren. De stress die men in een keuken ervaart, voel je als kijker ook. Ik ging er bijna van hyperventileren. Met dank aan Stephen Graham, want die weet met zijn gelaatuitdrukkingen een overtuigende rol als chef-kok en mede-eigenaar neer te zetten.

3. C’mon C’mon

Heel de sfeer in deze film van Mike Mills (Beginners, 20th Century Women) is raak. Van begin tot eind. Het zwart-witte draagt daar zeker aan bij. Net als dat het zo belangrijk blijft om naar elkaar te luisteren. Ook naar ‘onze kinderen’. Wij ouderen hebben niet altijd de wijsheid in pacht. Een breekbare film over het normale leven, waarin we allemaal wel iets herkennen. En Mills, die put uit eigen ervaring, durft het aan om ons een spiegel voor te houden. Mij in ieder geval wel (met dank aan Joaquin Phoenix).

2. Mass

Perfectie in conversaties. Perfectie in acteerwerk. Voorruit dan, ook perfectie in cameravoering en geluid. Dat is Mass voor mij. Rouwverwerking aan twee kanten, met enerzijds de ouders van de dader (die zichzelf doodschoot) en de ouders van een van zijn slachtoffers. Samen in een kamer. Over rouwverwerking van twee kanten, over verdriet en over een wringend maar toch wederzijds begrip. Maar het verlies dat blijft. Een film die mij de rest van mijn leven bij blijft.

1. Hold Me Tight

Vicky Krieps is toch wel de actrice van 2022. Vind je dat niet, dan heb je poep in je ogen. Je kon haar dit jaar zien in Bergman Island, Corsage en Plus Que Jamais. Ook in Hold Me Tight (Serre Moi Fort), maar die was helaas alleen op IFFR te zien. Dit verdrietige meesterwerk is mijn favoriete film van het jaar. Het heden en verleden lopen constant door elkaar heen, waarbij je als kijker steeds meer komt te weten, ook al denk je veel al te weten. Een zakdoek is geen overbodige luxe!

Ook goed, maar niet in bovenstaande lijst opgenomen, zijn Olga, La Ruche, The Worst Person in the World, Navalny, Il Buco, Kokon en Plus Que Jamais. Wat zijn jouw beste films van 2022?

Share

7 gedachten aan “Mijn tien beste films van 2022!”

  1. Van dit lijstje heb ik alleen je nummer 2 gezien 🙂 Heb het afgelopen jaar slechts 75 films gezien. Als ik een lijstje zou maken dan zou Everything Everywhere All at Once, Oink, Prey en Top Gun Maverick er waarschijnlijk wel in voorkomen.

    1. Wat leuk om van je te horen, Nostra 🙂 Is toch prima, 75? Zolang het maar leuk is. Van jouw films heb ik alleen EEAAO gezien, waar ik mij zeer goed mee heb vermaakt. Heb een mooi jaar.

      1. Het zijn zeker niet meer de aantallen van een aantal jaar geleden, maar af en toe mis je daardoor toch af en toe wat pareltjes. Gelukkig zijn de top 10 lijstjes perfect om ideeën op te doen wat ik nog eigenlijk zou moeten kijken.

  2. Hoi Bart, dit jaar was voor mij een redelijk filmjaar met 59 films en 32 televisieseries gezien, plus het oeuvre van Ed van der Elsken en dat van George Sluizer voor het grootste deel. Er zat niets bij dat in 2022 is uitgekomen.

    Toppers waren: “Druk” van Thomas Vinterberg, “Beyond the Hills” en “Bacalaureat” van Cristian Mungiu (de regisseur van 4 maanden 3 weken 2 dagen), “Oasis” van de Koreaan Lee Chang-Dong en “João en het mes” van onze eigen George Sluizer. Een aparte vermelding verdient de Ierse filmcriticus met zijn “Women Make Film”, een soort masterclass film maken waarbij alle fragmenten die getoond worden afkomstig zijn uit door vrouwen gemaakte films.

    Groetjes, Erik

    1. Ha Erik, mooie titels heb je gezien. Druk vond ik erg sterk. Als het om Mungiu gaat heb ik nog veel inhaalwerk te doen. Alleen 4 maanden zag ik pas en ook die vond ik erg sterk (vooral die ene scène is heftig). Op naar een mooi en nieuw filmjaar. Jij nog films op het programma staan voor dit jaar?

      1. Hoi Bart, ik heb nog vrijwel het complete oeuvre van Alfred Hitchcock op dvd liggen. Hoewel het genre mij niet ligt, vind ik Hitchcock wel een geniale regisseur. Misschien dat ik die pakweg 50 films in 2023 in chronologische volgorde ga bekijken. Groetjes, Erik

  3. Hoi Bart, dit jaar was voor mij een redelijk filmjaar met 59 films en 32 televisieseries gezien, plus het oeuvre van Ed van der Elsken en dat van George Sluizer voor het grootste deel. Er zat niets bij dat in 2022 is uitgekomen.

    Toppers waren: “Druk” van Thomas Vinterberg, “Beyond the Hills” en “Bacalaureat” van Cristian Mungiu (de regisseur van 4 maanden 3 weken 2 dagen), “Oasis” van de Koreaan Lee Chang-Dong en “João en het mes” van onze eigen George Sluizer. Een aparte vermelding verdient de Ierse filmcriticus Mark Cousins met zijn “Women Make Film”, een soort masterclass film maken waarbij alle fragmenten die getoond worden afkomstig zijn uit door vrouwen gemaakte films.

    Groetjes, Erik

Wil je reageren?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: