Tips IFFR 2025 nodig?

IFFR 2025

Nadat het fysiek bezoeken van International Film Festival Rotterdam (IFFR) 2024 door een flinke griep in het water viel, ga ik het in 2025 inhalen. Meerdere bezoeken breng ik het meest gezellige filmfestival van Nederland tussen 30 januari en 9 februari. Op zoek naar die ene parel, waar je het jaren later nog over hebt. En ja, dan zie je ook altijd wat bagger, dat krijg je er gratis bij. Aangezien ik mij altijd voorbereid, zet ik weer tips op een rij in de meest aansprekende awards, programma’s en categorieën (zonder andere awards en programma’s te kort te willen doen). Komen ze, mijn tips voor IFFR 2025.

Openings- en slotfilm

IFFR opent dit jaar met een film die vanaf 10 april ook in de Nederlandse bioscopen te zien is: Fabula, van Michel ten Horn. In deze Limburgse misdaadkomedie zit het de Limburgse crimineel Jos niet mee. Zijn familie en vrienden kijken steeds minder naar hem om en in de onderwereld zit het ook niet mee. Hij vraagt zich dan ook af hoe dat kan?

Het Indonesische This City Is a Battlefield is de slotfilm en speelt zich af tijdens de de Indonesische onafhankelijkheid in 1946. Politiek verzet, persoonlijke zoektochten en romantiek komt voorbij in een tijd waarin ieder individu op zoek ging naar autonomie en vrijheid. Zin in? Nee, niet perse, want dat betekent dat IFFR er al weer bijna op zit, als deze draait. Moet er nog niet aan denken.

Tiger Competition

Veertien genomineerden zijn er dit jaar in de Tiger Competition. Hou je van een uitdaging, dan zit je vaak wel goed bij dit programma. Al kan er ook ineens een heel ‘normale’ film tussen zitten. De eerste aansprekende titel die past bij mijn persoonlijke smaak is het Taiwanese Blind Love. Over een moeder en een rebellerende zoon die allebei in de ban raken van dezelfde vrouw. Over verlangens gesproken!

Het Chinese Guo Ran is de twee titel die aanspreekt. Een stel dat in een veel te klein appartement woont en elkaar nauwelijks ziet, moet rond zien te komen van weinig salaris. Zonder het te weten, is een relatiecrisis begonnen. De stills van de film doen denken aan het Amerikaanse Colombus (2017).

Toch nog best wat aansprekend in dit programma, want ook het Duitse Im Haus Meiner Eltern spreekt aan. Een therapeut moet gaan schipperen tussen haar baan en de zorg voor haar ouders en broer. Zwart-wit geschoten, flink wat drama en Duits. Moet haast wel goed komen.

En om eerlijk te zijn zien het Slowaakse Perla, het Portugese Primeira Pessoa Do Plural en het Belgische droogkomische Vitrival – The Most Beautiful Village in the World er ook nog interessant uit. Genoeg te kiezen dus.

Big Screen Competition

Win je deze competitie, dan komt je film op TV. Een simpelere uitleg is er niet. En uiteraard komt hij eerst nog in de bioscoop, want distributeurs krijgen een extraatje als ze deze film aankomen. Dat gebeurt ook bijna altijd. Veertien titels zijn geselecteerd.

Aansprekende titels zijn er genoeg, maar ik pik er een paar (iets meer) uit. Het Litouwse Back to the Family bijvoorbeeld, waarin een jonge vrouw teruggaat gaat naar huis, omdat haar oma stervende is. Ze wil er alleen helemaal niet zijn. Er niet willen zijn, zie je ook in het Nederlandse De Idylle (recensie verschijnt na de wereldpremière op het festival). Soms zou je willen dat je leven anders was gegaan dan dat het is gegaan. Hebben we allemaal wel eens last van, toch?

Het genre overstijgende en Maleisische Macai gaat dan weer over een drugsdealer die zijn eigen hachje probeert te redden. Terwijl het Finse Orenda gaat over twee totaal verschillende vrouwen met schuldgevoelens en verlossing, waarin een ieder in kan verschillen. Het Belgische Soft Leaves als laatste, is een coming of age. Yuna woont bij haal vader in België, maar na een ongeluk komt haar moeder terug uit Japan om voor haar te zorgen. Haar wereld staat vanaf dat moment op de kop.

Bright Future

In totaal zijn er 20 titels te zien in deze categorie. Een hele leuke categorie, want de regisseurs van deze titels presenteren hun eerste speelfilm. Spannend! Echte talenten dus, die je tientallen jaren later nog tegen kunt komen. Kijk naar Nolan, die begon onder andere ook ooit op IFFR.

Het Filipijnse An Errand is de eerste die opvalt. Over iemand die van zijn baas honderden kilmeters moet rijden om simpelweg wat pillen en een T-shirt moet afleveren. Dat gaat gepaard met flink wat visioenen onderweg. Van een andere orde is het Russische On This Land. Afspelend in de 18e eeuw, maar nog steeds actueel gezien de klassenspanning. Tijden veranderen ook nooit.

Als laatste de komische Turkse dramafilm The Flying Meatball Maker lijkt er op het eerste gezicht ook wel leuk uit te zien. Een gehakballendraaier die gewoon wil vliegen. Feelgood?

Limelight

De enige categorie waar ik mij inhoudelijk nog op kan voorbereiden, door al enkele films vooraf te kijken (met dank aan de distribiteurs). De films in deze categorie (53 titels) draaien later in het jaar (of in 2026) namelijk vaak ook in de Nederlandse bioscopen. Misschien maakt dat de keuze makkelijker, om wel (dan ben je een van de eerste) of niet (want hij komt toch nog uit) voor een film uit dit programma te kiezen.

De grootste tips zijn Memoir of a Snail (vanaf 13-3 in de bioscoop) en Drie Dagen Vis (vanaf 24-4 in de bioscoop). De eerste is een tranentrekkende animatiefilm over een slakkenverzamelaarster (klinkt erger dan het is) en de tweede een Nederlandse film over onuitgesproken emoties tussen een vader en een zoon. Prachtig verfilmd. Van beide durf ik wel te zeggen dat ze naar alle waarschijnlijkheid ook mijn eindejaarslijst gaan halen (en het is pas halverwege januari).

Andere titels die al bekeken zijn, benoem ik hierna. Ze staan op volgorde van goed tot minder goed. Doe er je voordeel mee, mocht je mijn smaak een beetje kennen. Het Brits/Portugese On Falling (vanaf 27-3 in de bioscoop) doet denken aan een film van Ken Loach, terwijl het Georgische Holy Electricity (vanaf 3-4 in de bioscoop) veel zwarte humor kent. Caught by the Tides (vanaf 20-2 in de bioscoop) is dan weer een Chinese slow burner, waar je echt van moet houden. Van al deze titels verschijnt nog voor of tijdens het festival een recensie.

En we zijn er nog niet, want er staan ook wel een paar films op de verlanglijst, net als bij vele andere waarschijnlijk. Het Italiaanse Vermiglio (vanaf 20-3 in de bioscoop) staat met stip op een, maar ook A Complete Unknown (uiteraard over Bob Dylan en vanaf 20-2 in de bioscoop) kan op interesse rekenen. Daarnaast lijken Maldoror (over een agent die op zoek gaat naar Dutroux en vanaf 17-4 in de bioscoop), Julie Zwijgt (over een talentvolle tennisster en al vanaf 6-2 in de bioscoop) The Brutalist (kapitalisme en ook al vanaf 6-2 in de bioscoop) en The Surfer (met Cage en nog geen bioscooprelease) ook interessant, mede ook door de buzz. En Merckx uiteraard, want dat gaat over wielrennen (ook vanaf 6-2 in de bioscoop). Dat is altijd leuk.

Overige programma’s

En uiteraard is er ook nog de ow zo bekende publieksprijs. Win je die, dan sta je er verdomd goed op hoor. En wat te denken van de andere awards en programma’s: de Tiger Short Competition, de FIPRESCI Award, de KNF Award, de NATPAC Award, de Robbie Müller Award en de Youth Jury Award. En als kijker gaat het uiteraard niet om die prijzen, maar om de beleving. Al helpt het de makers wel als hun werk wordt gewaardeerd en ze een prijs mee naar huis nemen.

Dit waren ze, mijn tips voor IFFR 2025. Naar welke film(s) kijk jij uit. En zie ik je daar? De voorverkoop start in ieder geval op 16 januari, dus ben er snel bij, want ook op IFFR geldt, op is op. En wil je geen recensie missen, volg mij dan op X, Instagram en/of Facebook.

Share

Wil je reageren?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.