Op woensdag 22 januari start het mooiste filmfestival van Nederland weer: International Film Festival Rotterdam (IFFR). Deze 49e editie duurt tot en met zondag 2 februari, wat dus betekent dat je ruim anderhalve week lang heel de dag films kunt kijken. Het festival start met de openingsfilm Mosquito (wereldpremière en onze eerste tip) van João Nuno Pinto.
De dagen daarna barst het feest pas echt los, met een veelzijdig programma en verschillende awards en competities. Wij tippen in dit artikel films, waarbij we onderscheid proberen te maken in genres, zodat het makkelijker kiezen wordt (of niet). Ook tippen we films voor IFFR 2020 waar we van weten dat deze later in het jaar nog in de bioscoop verschijnen. Ga er goed voor zitten, want het zijn er best wel wat, wat dan ook weer meer dan genoeg zegt over het festival.
Laatste editie voor Bero Beijer
Voordat wij met onze tips komen, nog even wat aanvullende informatie. Deze editie van het festival wordt de laatste van huidig festivaldirecteur Bero Beyer. Hij wordt opgevolgd door goede bekende van het festival, Vanja Kaludjercic. Zij zal nadat deze editie volle bak de jubileumeditie gaan voorbereiden.
Kaartverkoop
Ook niet onbelangrijk, de kaartverkoop! Die start op vrijdag 17 januari om 20.00 uur. Dat zal dringen geblazen worden, want er staan een paar films op het programma waarvan wij nu al weten dat half Nederland die als eerste wil zien.
Filmtips zonder (vooralsnog) Nederlandse bioscooprelease
Op Instagram en Twitter zien wij zoveel mooie trailers voorbij komen, dat het straks nog lastig kiezen wordt. En ook de app van IFFR openen we meerdere keren per dag. Zien we weer een film die meer dan interessant lijkt. Houdt het dan nooit op!
De volgende tips hebben vooralsnog (zover wij weten) geen Nederlandse bioscooprelease op de rol staan. Wij tippen er hier per genre of regio een aantal (een groot aantal). Overlap in genres of regio is overigens onvermijdelijk!
De Lage Landen
Het Nederlandse Drama Girl lijkt ons zeer interessant, want fictie en realiteit lopen door elkaar heen. Muidhond is dan weer een stuk zwaarder, want pedofilie is het onderwerp. Geen idee of we deze film überhaupt aandurven. Een film die wel wel aandurven, is Porselein. Een opbouwende psychologische Nederlandse dramafilm.
Grappig, toch?
Lachen is fijn. Lachen doet leven. Daarom is een grappige film op zijn tijd meer dan de moeite waard. Het leven is tenslotte niet alleen maar drama. De komische horrorfilm Boyz in the Wood staat daarom op onze lijst, net als het absurdistische Enormé.
Le Miracle du Saint Inconnu is ook een debuutfilm, maar de humor wint het in dit geval. Want een boef die een schat begraaft, naar de gevangenis gaat en vervolgens de schat weer wil opgraven, loopt tegen een probleem aan. Er is namelijk een dorp gebouwd op de plek waar de schat begraven ligt. De laatste grappige film die we tippen is VHYes. Een film die volledig op VHS is gedraaid, met beelden van Susan Sarandon en Tim Robbins (de ouders van de regisseur).
Debuteren
En wat te denken van I Blame Society. Die titel alleen al is interessant genoeg om de film te willen zien. Bring me Home had ook ergens anders kunnen staan in deze lijst (want Aziatisch), maar deze debuutthriller lijkt toch meer dan interessant. Iedereen die aan Los Fantasmas werkte, was ook onervaren. Zou het dan een goede film zijn? Het scenario ziet er in ieder geval uitdagend uit.
De maakster van Fellwechselzeit maakte niet eerder een lange speelfilm, maar wel documentaires. Ervaring heeft ze dus wel als het om filmen gaat. De Tunesiërs Mehdi M. Barsaoui debuteert met Un Fils, een drama waarin het leven van een kind op het spel staat. Lijkt ons een tranentrekker!
Een spannende film kun je vinden in Make Up. A Perfect Normal Family zie je zeker niet in dit drama. Want als je vader ineens als vrouw door het leven wilt gaan, dan verandert er toch wel wat. Een italiaans debuut zien we in Rosa Pietra Stella. Wij houden van Italiaanse cinema, dus tippen we hem (ook door het verhaal hoor). In Wisdom Tooth nemen ze de tijd in een deprimerend vissersdorp, maar word je als kijker (hopelijk) rijkelijk beloond.
Het Amerikaanse mijnwerkersdrama The Evening Hour is dan weer geen speelfilmdebuut, maar een debuut van een scenarist. Veel actrices debuteren ook in Rocks, een film die hoog op ons lijstje staa, mede door de aanwezigheid van Hélène Louvart, die het camerawerk voor Lazzaro Felice verzorgde.
Documentaires zijn ook de moeite waard
De winnaar van de Yellow Robin Award Curaçao IFFR 2019 komt ook naar IFFR: Tierro Adentro is dat. Een documentaire die is geschoten op de grensovergang tussen Colombia en Panama. Niet bepaald een gebied waar je perse wilt zijn. The Painter and the Thief lijkt haast een film. Want een dief van jouw kunstwerken uiteindelijk als vriend omarmen doe je niet zomaar.
Films uit de jaren 80 zaten vaak vol met van die gekke (en leuke) deuntjes. Laat daar nu net een documentaire over zijn gemaakt: The Rise of the Synths.
In Oostbloklanden weten ze wel wat filmmaken inhoudt
Russische films kunnen wij vaak ook waarderen, vooral als het thriller gerelateerd is. Komt goed uit, want Babai sluit daar perfect op aan. Een drama is The Frenchman, van oudgediende Andrei Smirnov.
Oorlog is nooit goed, tenzij het maar een film is
Of het einde van oorlogsfilm The End Will Be Spectacular ook echt spectaculair is moet nog blijken. Maar je zult in ieder geval genoeg oorlog zien.
Aziatische cinema is hot!
Parasite bewijst dat natuurlijk, maar ook andere Aziatische films zijn vaak goed. IFFR biedt hier altijd meer dan genoeg ruimte aan. Beasts Clawing at Straws bijvoorbeeld, wat een misdaaddrama is. Family Romance, LLC is een film van good old Werner Herzog, maar met alleen maar Japanners.
Bloed zien we in het drama First Love, waarin een bokser en een callgirl de strijd aangaan met gangsters. Geesten spelen dan weer een rol in The Long Walk. Een typisch Aziatisch drama kun je zien in Moving On.
De maakster van Wadjda heeft ook weer een film in Saudi-Arabië gemaakt: The Perfect Candidate. Wadjda vonden we top. Deze ook?
Synapses is de laatste Aziatische tip. Om weemoedig van de worden. Lijkt ons ook, aangezien je vader en je kind je niet meer kennen als je uit de gevangenis komt.
Opgroeien kan zo mooi zijn
Oftewel, coming of age! Adoration (met Benoît Poelvoorde) is zo een film, die we waarschijnlijk wel gaan zien. Bitter Chestnut speelt zich af in de Himalaya en maakt gebruikt van onervaren acteurs. Dat kan interessant zijn. Of Jeanne d’Arc zo mooi opgroeide betwijfelen we, maar in deze film zien we haar toen ze heel jong was. In Sebastian Springt über Geländer zien we drie levensfases waarin Sebastian zichzelf probeert te vinden.
Zuid-Amerika heeft niet alleen maar drugsfilms
Het mooie aan IFFR is dat geen continent onderbelicht blijft. In Zuid-Amerika maken ze ook pareltjes. Misschien is het drama Blanco en Blanco wel zo een parel. El Diablo Entre las Piernas doet ons cinematografisch aan Roma denken. Een hypnotiserend drama is The Fever.
Los Que Vuelven vermengt drama met horror, wat ook niet raar is, aangezien er mensen uit de dood terugkeren. Brrrrrr…
Houd jij het zo lang vol?
Durf jij het aan om een film te gaan kijken die langer dan 3 uur duurt? Ja, dan kun je verder lezen. Zo niet, move on.
The Halt bijvoorbeeld, die duurt 4,5 uur! Oud winnaar van de Tiger, Park Jungbum, komt ook weer naar IFFR en wel met Not in This World. Bijna drie uur moet je gaan zitten voor dit coming of age drama.
Afrikaans
Moffie is een Zuid-Afrikaans woord dat niet bepaald vleiend is voor homo’s. En als je in het leger zit, wil je daar echt niet mee te maken krijgen. Over strijdkracht gesproken. This Is Not a Burial, It’s a Resurrection gaat over een vrouw die toch echt niet wil dat er een waterreservoir komt op de plek van haar gemeenschap. En You Will Die at Twenty klinkt heel deprimerend, vooral als het een voorspelling is die iedereen gelooft.
Roadmovies
Wij houden van roadmovies (wie niet zou je haast denken). ColOZio is zo een film, die lichtelijk overdreven is en een deel van de geschiedenis van Mexico onder de loep neemt. Ook The Trouble with Nature is dat. Een kostuumdrama over een trektocht door de Franse Alpen.
Gewaagde cinema
Altijd pakken wij wel één of meerdere gewaagde films meet op IFFR. Daar staat het festival immers om bekend. Dat kan dan een topper zijn, of een film die uiteindelijk echt ruk blijk! Maar je moet en zal risico’s moeten nemen om een topper tegen te komen.
Jallikattu is de eerste die we willen benoemen (kan ook grappig zijn overigens). Liberté – van de maker van La Mort de Louis XIV – choqueert, als we de verhalen moeten geloven. Kom maar op dan! Dat geldt ook voor Sammy-Gate. LSD gemixt met het Watergate-schandaal, zegt men. Verschillende kunstvormen zien we in Slow Machine. Te kunstzinnig is wel een risico in dit geval.
Tips met een latere Nederlandse bioscooprelease
En nee, we zijn er nog steeds niet, want de twee meest gehypete films van dit moment zijn waarschijnlijk Uncut Gems en The Lighthouse. De eerste film kent geen bioscooprelease in Nederland, maar verschijnt op 31 januari wel op Netflix. Maarrrr, hij draait dus eerst ook op IFFR. Volle zalen, gokken wij.
Datzelfde geldt dus voor horrorfilm The Lighthouse, een film die het vorig jaar op Cannes al goed deed. Wil je wachten op de bioscooprelease, dan moet je wachten tot 27 februari. En Parasite, die komt ook naar het festival, waar hij in zwart-wit zal worden vertoond.
Dacht je dat onze tips waren. Zeker te weten van niet. Want wat dacht je van Babyteeth (van de maker van Killing Eve: releasedatum nog onbekend), Balloon (releasedatum nog onbekend), The Whistlers (30 januari), Little Joe (6 februari), Terrence Malick’s A Hidden Life (6 februari), Greta Gerwig’s Little Women (6 februari), Atlantique (13 februari), Beanpole (20 februari), Les Misérables (20 februari), The Wild Gooselake (12 maart), Pablo Lorain’s Ema (19 maart), Proxima (26 maart), het Nederlandse Paradise Drifters (2 april), Xavier Dolan’s Matthias et Maxime (9 april), Deux (16 april) Filles de Joie (30 april), Sibyl (14 mei), Fire Will Come (4 juni) en Bacurau (2 juli).
Wij kiezen uit bovenstaande films een paar films uit om op IFFR te kijken. De rest volgt dan later (wat natuurlijk nooit allemaal gaat lukken).
Wat staat er al bij jullie op de verlanglijst voor IFFR 2020?
Muidhond, Drama Girl, Un Fils en Porselein zijn ook aangekocht.
Ga je jezelf Liberté echt aandoen?
Ik gok van wel. Jij niet dan?