Woman

De documentaire Woman vertelt het verhaal van 2.000 vrouwen uit 50 verschillende landen. Ze komen uit verschillende lagen van de bevolking, maar allen vertellen ze ons wat het nu echt betekent om vrouw te zijn op deze wereld. Wat wij van Woman vinden, lees je in onze recensie.

Ruim 2.000 vrouwen uit 50 landen doen hun verhaal voor de camera. Geen gewone verhalen, maar getuigenissen. En niet van doorsnee vrouwen, maar van vrouwen uit alle verschillende lagen van de maatschappij, van staatshoofd tot buschauffeuse. In dit geval gaat het over de leefomstandigheden van vrouwen over de hele wereld. Thema’s die voorbij komen zijn moederschap, opleiding, huwelijk, economische onafhankelijkheid, seksualiteit, politiek en het vrouwelijk lichaam. Wat betekent het nu eigenlijk echt om vrouw te zijn op onze aardbol?

De titel van deze documentaire is Woman, maar eigenlijk ook Women. Het gaat namelijk niet om één vrouw, maar om alle vrouwen. In de zeer fraaie filmposter, op de website van de documentaire zelf en de intro van de documentaire is dat ook slim verwerkt in het lettertype.

Het goede aan deze documentaire is dat we verschillende vrouwen uit verschillende culturen aan het woord zien. En wat een pijnlijke en confronterende verhalen vertellen zij. De man in zijn algemeenheid komt er in ieder geval niet goed vanaf. Daar zit tegelijkertijd ook een kleine pijnpunt aan deze documentaire, want daardoor is de documentaire ook eenzijdig te noemen. Dat geeft in dit geval niet, want de documentaire heet niet voor niets Woman. Het gaat tenslotte een keer niet om de man, maar om de vrouw. En de vrouw die is krachtig en strijdbaar. Want hoe kan het toch nog steeds zo zo dat de man zich zo vaak dominant voelt ten opzichte van de vrouw. Dat kan niet alleen maar cultuur en genen zijn. De vrouw onterende verhalen vanwege macht en verhevenheid zijn schrijnend. Het lijken de Middeleeuwen wel. Wel duurt de documentaire voor ons gevoel wat te lang.

Een leerzame documentaire voor mannen dus. Ze zouden documentaire zelfs op scholen kunnen laten zien. Daarnaast is de documentaire ook nog eens zeer intiem gefilmd en horen we bijpassende muziek – van het Praagse Filharmonische Orkest, – die je raakt. Vooral het slotnummer van de documentaire raakt je in je ziel. Niet raar overigens dat het er allemaal zo mooi uitziet, want de regisseurs werkten samen met inmiddels overleden fotograaf Peter Lindbergh.

Woman is verplichte kost voor mannen. Vrouw onterende verhalen van vrouwen over de hele wereld. Verhalen die raken en verhalen waar de mannen toch echt een keer lering uit moeten gaan trekken!

Regie: Yann Arthus-Bertrand | Anastasia Mikova
Cast: Norma Bastidas | Gabriela Melgoza | Virginie Raisson