Wij

recensie Wij

De dramafilm Wij gaat over acht tieners die een zomer samen doorbrengen. Wat begint met een beetje kattenkwaad, ontspoort al snel. Wat wij van de coming of age-film Wij vinden, lees je in onze recensie.

Zomers zijn vaak erg leuk. Lekker warm en alle vrije tijd in de wereld. Een groepje van acht tieners zoekt tijdens zo een zomer naar plezier, seks en ook nog eens spanning. Wat klein begint met een beetje keten, ontspoort al snel in steeds extremere bezigheden. Alles voor de kick. Alles voor dat fijne gevoel. Totdat er natuurlijk iets ontzettend mis gaat. Het verhaal wordt verteld door vier personen, die allen een eigen blik hebben op die periode.

Laten we beginnen met de muziek in Wij. Je hoort als eerste nummer een nummer van Bon Iver. Dan scoor je bij ons al pluspunten. Een goede start van de film dus. Die muziekkeuze is in de rest van de film overigens ook goed te noemen.

Waar je die jongeren kunt zien als mensen die schijt hebben aan de maatschappij (wat natuurlijk waar is), willen wij hem graag ook omdraaien. Onzeker zijn ze namelijk allemaal. Iedereen is wel eens onzeker, maar bij jongeren, vooral van die leeftijd, zit daar vaak een soort taboe op. Stel je jezelf open, dan ben je zwak. En zwakkelingen zijn niet welkom. Dan jezelf maar niet uiten en doorgaan met alles wat god verboden heeft. En afgunst is er ook, want ze willen allemaal op elkaar lijken en gunnen zichzelf meer dan een ander.

Waar de film nog rustig begint, kun je op een gegeven moment niet meer om de hardheid heen. Expliciete sexbeelden, dodelijke ongelukken veroorzaken en jezelf hoereren, het komt allemaal voorbij. Niet echt normaal te noemen, al helemaal niet op die leeftijd. Alles op niet chronologische wijze, door de ogen van vier personen. Dat maakt de film heel interessant. Want een ieder kijkt anders tegen de situatie aan.

Wij is een film die naarmate hij verder komt in het verhaal, steeds extremer wordt. Niets is te gek in deze interessante film over onzekerheden en afgunst. Prima film, maar wel jammer van dat abrupte einde. Voor ons was het verhaal nog niet af. En ow ja, het verhaal is op waarheid gebaseerd (au!).

Regie: Rene Eller
Cast: Tijmen Govaerts | Aime Claeys | Salome van Grunsven | Laura Drosopoulos
Speelduur: 100 minuten