Wendy

recensie Wendy

De drama- en avonturenfilm Wendy gaat over een zus en haar broers. Zij belanden via de mysterieuze Peter in een wereld waar iedereen de jeugdige eeuwigheid lijkt te hebben en vrijheid geniet. Dan komt die vrijheid in het geding en moet zij iedereen redden. Wat wij van Wendy vinden, lees je in onze recensie.

Wendy en haar broers kijken vaak uit het raam naar voorbijrazende treinen. Op een dag neemt de mysterieuze Peter ze mee naar een wereld waar geen volwassenen zijn en waar iedereen de eeuwige jeugd lijkt te hebben. Dat is heel lang leuk, maar op een gegeven moment komt die eeuwige jeugd in gevaar. Het is dan ook aan de positief ingestelde zus om iedereen te redden, met behulp van haar sterkste wapen: haar liefde voor haar familie!

Mag ik eerst even aandacht voor de prachtige filmposter van Wendy. Wat een genot om naar de kijken. De poster alleen is een kunststuk. Bovendien vertelt de poster al iets over de film, maar zeker niet alles. De poster prikkelt en nodigt uit om de film te gaan kijken. Dat heb ik dus gedaan; logisch ook, anders schrijf ik geen recensie. Deze film is echt een welkome en filmisch fraaie aanvulling op alle al bestaande Peter Pan-films, door zijn andere benadering. En de regisseur is Benh Zeitlin, die ook verantwoordelijk was voor Beasts of the Southern Wild. Deze film heeft daar dan ook wel iets van weg. Hij heeft nog steeds dat sprookjesachtige, samen met een krachtige boodschap.

Een film die een keer de andere kant laat zien. De basis is armoede en verbondenheid. Het rechtstreeks wonen aan een spoorlijn is daar een voorbeeld van. En met een hardwerkende moeder en geen vader groei je toch meer op door zelf te leren. In dat opzicht hebben de drie kinderen geen alternatieve Neverland nodig. Toch komen ze er terecht. Iedereen doet wat hij of zij wilt. Vliegen kunnen ze ook, maar dan wel in de zee of in een rivier. Daarnaast herken je vele andere elementen uit de Peter Pan-voorgangers, maar zijn ze in deze film anders ingevuld. Kapitein haak bijvoorbeeld, Peter Pan zelf, maar ook The Lost Boys en het ‘piratenschip’. Aandoenlijk is de film ook. Je leeft mee met de kleintjes. En ze geven je als kijker nog wijze levenslessen mee ook!

Het acteerwerk vond ik persoonlijk minder goed, een beetje kinderachtig zelfs. Met name de volwassenen overtuigen niet. Ze hangen er een beetje bij, met uitzondering van de moeder van Wendy. Misschien ook niet heel raar, gezien het verhaal over kinderen gaat en die mogen floreren. Daarnaast zijn de meeste volwassenen ook nog kinderen. Devin France (Wendy) en Yashua Mack (Peter) zijn de schattigheid zelve en acteren frivool!

Wendy is een welkome en fraaie aanvulling op de vele Peter Pan-films. Anders, aandoenlijk en vol met wijze levenslessen, al overtuigde het acteerwerk van met name de volwassenen niet.

Regie: Benh Zeitlin
Cast: Devin France