Vera

recensie Vera

Waardering: 3.5 uit 5.

De dramafilm Vera gaat over een filmster van middelbare leeftijd. Ze begeeft zich, grotendeels door haar vader, in de high-society. Een aanrijding met een klein jongetje zorgt ervoor dat zij zich over hem en haar vader ontfermt. Wat wij van Vera vinden, lees je in onze recensie.

Vera is een actrice, die met name bekend is door haar inmiddels overleden vader. Hij was namelijk een grote filmster, daar waar zij de rollen bij elkaar moet sprokkelen, als ze die rollen überhaupt al krijgt. Toch bevindt ze zich in de high-society. Als haar chauffeur vervolgens een jongetje aanrijdt, ontfermt ze zich over het jongetje en zijn vader. Alleen de vraag is of de familie de hulp aanneemt met de juiste bedoelingen.

Na het zien van de filmposter van Vera, wil je al meteen meer weten over wie die vrouw is. Een uitdagende filmposter, die verleidt om de film te gaan kijken, mede ook door het hoge contrast van de poster. Daardoor oogt hij wat mysterieus. De film zelf is dat niet, maar het hoge contrast blijft, waardoor de rauwheid van de film zicht- en voelbaar is. Je hebt zelf het idee dat je naar een documentaire zit te kijken.

Vera zelf is overigens niet mysterieus. Ze wil graag gezien worden en is een open boek (ze verbergt zich wel achter haar verbouwde lichaam). Iemand die graag goed doet, zonder dat haar vader ter sprake komt, maar ondertussen een ontzetten diva is. Hij kijkt wel vaak op haar neer, getuige het schilderij boven haar bank. Grotendeels allemaal op waarheid gebaseerd overigens, wat in de film ter sprake komt. Een briljante conversatie met Asia Argento (inderdaad, de dochter van, en nu doe ik het zelf ook) laat zien wat een bekende vader met je carrière kan doen. Dat zie je de gehele film. Ze wil haar eigen kwaliteiten laten zien en tegelijkertijd zorgen voor.

De opening van de film laat zien in wat voor wereld ze leeft. Al snel slaat dit om naar een wereld waar zij normaliter niet te vinden is. Toch laat ze zich er zien, zij het in fancy kleren en helemaal opgedirkt. Daarna krijg je als kijker een diepere laag te zien, die je aan het begin van de film niet verwacht. Dat alles met een trage opbouw en waarbij niet alles is wat het lijkt. Schone schijn, maar dan wel met achtergrondinformatie. Ik als kijker snap haar in ieder geval wel en heb ergens misschien ook wel medelijden.

Vera is een deels op waarheid gebaseerde rauwe film, waarin je ziet wat een bekende vader voor een naïeve, weldoende diva kan betekenen. Dat heeft voordelen, maar misschien nog wel meer nadelen. Niet alleen op professioneel gebied, maar zeker ook in je privésfeer. Ik kreeg in ieder geval een beetje medelijden met de goedgelovige Vera.

Regie: Tirza Covi | Rainer Frimmel
Cast: Vera Gemma | Daniel De Palma |Annamaria Ciancamerla
Speelduur: 115 minuten