Todos lo Saben

recensie Todos lo Saben

De psychologische thriller Todos lo Saben (Everybody Knows) gaat over de verdwijning van Irene, de oudste dochter van Laura. Zij en haar kinderen zijn op een bruiloft, als Irene ineens verdwenen is. Wat wij van Todos lo Saben vinden, lees je in onze recensie.

Laura en haar kinderen reizen vanuit Argentinië naar Spanje voor een bruiloft, terwijl haar man achterblijft. De bruiloft is een groot feest met veel familie en oud bekenden, waaronder ook oud geliefde Paco. Als vervolgens Irene – de oudste dochter van Laura – verdwijnt, is het feest snel voorbij. Als dan ook nog blijkt dat er enkele familiegeheimen boven tafel komen, dan zijn de rapen gaar.

Als je de Iraanse regisseur Asghar Farhadi een beetje kent, dan weet je dat hij vaak vernuftige films maakt. The Salesman, A Separation en Le Passé zijn daar goede voorbeelden van. Wat ook vaak het geval is, is dat hij er een neusje voor heeft om goede acteurs uit te zoeken.

Dat alles wat we hierboven beschrijven, heeft hij ook met Todos lo Saben voor elkaar gekregen. Hij heeft een blik met getalenteerde Spaanstalige acteurs en actrices opengetrokken waar je u tegen zegt. Ze bewijzen zich ook, want geen moment hebben we het idee naar Javier Bardem of bijvoorbeeld Penélope Cruz te kijken. Nee, we kijken naar Paco en Laura. Dat vinden wij wel knap. Overigens mag Ricardo Darin daarin ook niet onbenoemd blijven, want dat is ook een hele meneer als het gaat om acteren. Allen beheersen het vak van acteren en met name ook de timing. Alles doen en zeggen op het juiste moment, net om de kijker wat meer te overtuigen.

De film zelf begint energiek en krijgt daarna een goede wending. Een wending waarvan je al weet dat hij komt, maar niet waar deze naartoe leidt. En die wendingen blijven eigenlijk ook komen. Wending na wending, zodat je als kijker nooit weet wat komen gaat. Dat is maar goed ook, want anders zou het ook maar saai zijn.

Het einde is overigens prachtig en pijnlijk. Hier komt wel een spoiler, dus als je niet verder wilt lezen, vooral niet doen. Komt hij. De hele film ging eigenlijk over het verlies van een dochter. En juist die laatste scène gaat over het verlies van een andere dochter. De ene ouders zijn gerustgesteld, maar dit heeft wel gevolgen voor andere ouders, die daardoor hun dochter verliezen. Woorden waren nog niet eens nodig. Prachtig bedacht.

Todos lo Saben is weer zo een typische Farhadi film, waar je best even voor kunt gaan zitten. Wij zijn in ieder geval blij dat er regisseurs zoals hij zijn, die dicht bij zichzelf blijven en doen waar ze goed in zijn. In het geval van Farhadi houdt dat in dat hij goede maar ook spannende psychologische thrillers maakt, zonder opsmuk.

Regie: Asghar Farhadi
Cast: Javier Bardem, Penélope Cruz, Ricardo Darin
Speelduur: 127 minuten