This Is Not a Burial, It’s a Resurrection

recensie This Is Not a Burial, It's a Resurrection

De dramafilm This Is Not a Burial, It’s a Resurrection gaat over de 80-jarige weduwe Mantoa. Als haar zoon overleden blijkt, wil zij ook naar het hiernamaals. Maar niet voordat ze haar gemeenschap heeft gered. Wat wij van This Is Not a Burial, It’s a Resurrection vinden, lees je in onze recensie.

De 80-jarige weduwe Mantoa wacht op de terugkeer van haar zoon uit de Zuid-Afrikaanse mijnen. Hij blijkt te zijn overleden, waardoor de wereld van haar instort. De wereld komt steeds verder van haar af te staan, maar ook God, in wie ze altijd geloofde. Door haar verdriet verlangt ze steeds meer naar de geliefden die haar al zijn ontnomen. Ze regelt alvast haar eigen uitvaart en waar ze begraven wil worden. Tegelijkertijd wordt bekend dat haar gemeenschap gaat verdwijnen met de komst van een stuwmeer. Mantoa grijpt dat nieuws aan om nog een keer te strijden. Strijden voor het behoud van haar gemeenschap. Haar laatste kunstje.

Wat een prachtige cinematografie zie je in This Is Not a Burial, It’s a Resurrection. Het licht, de kleuren, alles is even mooi. Om nog maar te zwijgen over de aspect ratio van 4:3. Dat heeft in deze film echt een meerwaarde. Net als de muziek in combinatie met die eerder genoemde beelden. Heel het verhalende is ook fraai, al moet ik zeggen dat dat op een gegeven moment ook wat vermoeiend is, omdat de film constant de opperste concentratie van je verlangt.

De beelden spreken sowieso voor zich in deze ingetogen film. De woede is er, maar het respect blijft er ook bijna altijd. En dat terwijl de bureaucratie er vanaf spat. Iedereen moet de regeltjes volgen, ook als die regeltje onzinnig zijn. Daarnaast is er sprake van verbroedering en strijdvaardigheid, met een sterk acterende Mary Twala als 80-jarige Mantoa. Oog hebben voor het verleden is soms nog belangrijker dan de toekomst. Helemaal als jij als inwoner geen deel uit maakt van die toekomst. Het is survival of the fittest, waarbij het geloof in de medemens meerdere malen op de proef wordt gesteld.

Een ding is duidelijk na het zien van This Is Not a Burial, It’s a Resurrection: regisseur Lemohang Jeremiah Mosese heeft een gouden toekomst. Een film die eens te meer aantoont dat de strijdvaardigheid van de mens niet moet worden onderschat.

Regie: Lemohang Jeremiah Mosese
Cast: Mary Twala | Jerry Mofokeng | Makhaola Ndebele
Speelduur: 120 minuten