The World to Come

recensie The World to Come

De romantische dramafilm The World to Come gaat over Abigail en Tallie. De twee buurvrouwen bouwen een intense band op waardoor hun wereld op zijn kop komt te staan. Wat wij van The World to Come vinden, lees je in onze recensie.

Abigail en haar man wonen in de 19e eeuw aan de westkant van Amerika. Op een dag krijgen ze nieuwe buren; Tallie en haar man. De twee hebben vanaf dag een een goede band met elkaar. Een band die gaandeweg de vier seizoenen dat we ze zien, zich verder ontwikkelt. De vrouwen voelen zich bevrijd. Waar de ene man blind is, is de andere dan weer wel jaloers.

De openingsfilm op het tweede deel van IFFR 2021 is The World to Come. Een film met meerdere bekendere (talenvolle) acteurs en actrices. Zo kun je Katherine Waterston kennen van Mid90s en de Fantastic Beatst, Vanessa Kirby van het geweldige Pieces of a Woman en The Crown, Casey Affleck van Manchester by the Sea en vele andere parels en Christopher Abbot van James White en It Comes at Night. Een film om naar uit te kijken dus, ook omdat hij wat doet denken aan Portrait de la Jeune Fille en Feu, maar dan met twee mannen op de zijlijn. Jongens, wat een opwindende maar ook verdrietige film.

Het knappe aan deze film is dat je eigenlijk bijna geen seks ziet, maar toch is de film erotisch te noemen. Mij windt de film in ieder geval zeer zeker wel op. Dat begint al met de stem van Abigail (Waterston), die als het ware een dagboek poëtisch voorleest aan de kijker, maar dan zwoeler dan de zwoelste stem. En dan krijg je er later nog Vanessa Kirby gratis en voor niets bij ook. Die twee samen zijn als een soort Yin en Yang. Twee tegenpolen die zich toch tot elkaar aangetrokken voelen. De hele film lang zie, voel en ervaar je dat. Verdriet en verlangen komen samen.

Subtiel is de film ook wel, met name hoe het verhaal wordt gebracht. Het gaat om de kleine dingetjes – zie ook de doorschijnende kleding en de bretels, maar ook Tallie die op een gegeven moment ‘six’ zegt, maar waar ik toch zeker ‘sex’ hoorde. Filmisch fraai, een goede score (van Daniel Blumberg) met prachtig slotnummer en zelfs een heuse horror-achtige scene waarin gekmakende muziek tot de kijker komt. Die muziek zorgt sowieso voor de nodige spanning, ook wat erotische spanning betreft. Enig kritiekpunt is het onbevredigende einde. En een bevredigend einde is wel waar ik op had gehoopt na al die onzichtbare en spanningsvolle erotiek. Maar ja, dat einde het past wel weer bij de verdrietige verhaallijn.

The World to Come is door de opbouwende erotische spanning zeer opwindend te noemen. Langzaam de spanning opbouwen op een subtiele manier. Jammer dat het lange voorspel dan weer niet leidt tot een ultieme bevrediging. Jammer voor mij, want het past wel bij de verhaallijn.

Regie: Mona Fastvold
Cast: Katherine Waterston | Vanessa Kirby | Casey Affleck | Christopher Abbot
Speelduur: 105 minuten