The Tender Bar

recensie The Tender Bar

De dramafilm The Tender Bar gaat over J.R. die vaderloos opgroeit, maar omringd is door allemaal mensen die zijn toekomst willen uitstippelen. Zijn oom en bareigenaar Charlie komt het dichtste in de buurt van een vaderfiguur. Wat wij van The Tender Bar vinden, lees je in onze recensie.

J.R. groeit op zonder zijn vader, die alcoholist is. J.R. komt dan ook vaak in de bar van zijn ome Charlie, die hem onder zijn vleugels neemt. Iedereen om J.R. heen heeft sowieso advies voor hem, het is alleen aan J.R. zelf om de keuzes te gaan maken. Ook zijn moeder wil het beste voor hem, maar ondertussen is ze meer bezig om het huis van haar vader te ontvluchten. En J.R. zelf heeft maar een droom en dat is schrijver worden. Of ze dat nu willen of niet!

The Tender Bar is een film waar je eigenlijk niets op tegen kunt hebben. Gewoon een prettige kijkervaring. Aan de andere kant kun je dan ook weer zeggen dat de film wat teveel voortkabbelt en daardoor niet echt ontbrandt. Een film over opgroeien, durven loslaten en voor jezelf opkomen. Kortgezegd, een coming of age dus, geregisseerd door George Clooney. Het is vooral een zoektocht van J.R. naar zichzelf, in een wereld vol met mensen die alleen met zichzelf bezig lijken te zijn óf hem vertellen wat hij moet doen. Op een iemand na!

De film opent met een heel herkenbaar liedje, Radar Love van onze eigen The Golden Earing. Dat is sowieso de opmaat naar een film die vol zit met fijne muziekjes uit het begin van de jaren 70. De muziek is dus fijn, maar de eentonige voice-over ergerde mij meteen al. Je kent de J.R. nog niet, maar je hoort al wel meteen zijn latere ik. Te snel. Gelukkig komt die voice-over niet al te vaak terug.

Over bekende acteurs ook niets te klagen. Tye Sheridan (Ready Player One) speelt de geïndoctrineerde maar toch vrijgevochten J.R..  Benn Affleck speelt ome Charlie die een bareigenaar is en tegelijkertijd een soort vrijgevochten intellectuele hippie is.  Christopher Lloyd alias Doc Brown uit Back to the Future is zijn scheten latende – wat ik best grappig vond – opa en Lily Rabe – die ooit nog een hele grote rol gaat vertolken, let op mijn woorden – speelt een verbitterde moeder. Én zijn aan de alcohol verslaafde vader wordt gespeeld door, en ik verzin dit niet, Max Martini.

Ieder familielid heeft wel een bijzondere rol. Groot of klein, het maakt niet uit. Iedereen heeft wel een dingetje. Als kijker is dat herkenbaar, omdat iedereen wel een familielid heeft die iets heeft wat hem of haar speciaal maakt. Dat maakt jou als persoon ook wie je uiteindelijk bent. De opvoeding is daar bepalend in. Het gaat er alleen wel om welke weg jij zelf kiest. En het moet gezegd, Ben Affleck speelt als surrogaat-vader iedereen naar huis. Lily Rabe kan nog enigszins volgen, maar de rest verbleekt bij het talent wat Affleck de kijker laat zien.

The Tender Bar is een prettige film over opgroeien, maar wel een die iets teveel voortkabbelt. Overigens speelt Ben Affleck iedereen wel naar huis als oom Charlie.

Regie: George Clooney
Cast: Tye Sheridan| Ben Affleck | Christopher Loyd | Lily Rabe