The Spectacular

recensie The Spectacular
Bron: Pupkin/VPRO

De thriller- en miniserie The Spectacular gaat over een reeks aanslagen van de IRA in Limburg, eind jaren 80. Een team van lokale rechercheurs moet de daders vinden, maar hebben daarbij het idee dat de autoriteiten de echte daders niet willen pakken. Wat wij van The Spectacular vinden, lees je in onze recensie.

Eind jaren 80 vinden er in Limburg meerdere aanslagen plaats die gericht zijn op Engelse soldaten. Die soldaten zaten vaak gelegerd in Duitsland, maar gingen op stap in Nederland. De IRA is verantwoordelijk voor deze aanslagen, die in het Noord-Ierse conflict, The Troubles, het heft in eigen hand nemen. Een team met lokale rechercheurs moet de terroristen te pakken zien te krijgen. Al vragen die rechercheurs zich af of de autoriteiten de echte daders wel willen pakken, vanwege grotere belangen.

The Spectacular is een grensoverstijgende en hoogwaardige misdaadserie met Nederlandse en Ierse acteurs. Enkele van die Nederlandse acteurs hebben, net als de Ierse acteurs, hun sporen ook wel hebben verdiend. We noemen een Hadewych Minis, die hard timmert aan een buitenlandse doorbraak, maar ook Michel Sluysmans en Jacob Derwig kunnen wel wat. En hoewel de juiste acteurs casten erg belangrijk is, is een goed verhaal nog veel belangrijker. En dat goede verhaal lag gewoon voor het oprapen. Op waarheid gebaseerd en rete-interessant verfilmd – verseried, eigenlijk, als dat een woord is.

Hadewych Minis steelt als Jeanine Maes de show als geëmancipeerde detective in een mannenbolwerk. Die doet lekker wat ze wil, met gerechtigheid als einddoel. Net als Aoibhinn McGinnity in de rol van Fiona Hughes in het IRA- bolwerk. Twee vrouwen met een trauma, maar een ieder gaat daar anders mee om, zo blijkt. Sluysmans als nuchtere Limburger is overigens ook een fijne bijkomstigheid.

De makers hebben sowieso goed hun huiswerk gedaan. The Troubles zijn uiteraard gebruikt als bron van inspiratie – de film Hunger komt ook nog een soort van voorbij -, maar de gehele setting klopt als een bus. Historische beelden, de kleding, een ouderwetse autotelefoon, de televisies van destijds, de auto’s en een groene PTT telefooncel zijn enkele voorbeelden die opvielen. En zelfs de poster is passend en tot in perfectie uitgewerkt, passend bij die tijd, net als de jaren-80 intro met bijbehorende muziek.

De serie zelf voelt rauw aan, waarbij het verhaal dus op de waarheid gebaseerd is. Dat alles verwezen met een paar persoonlijke verhalen. Vooral die geschiedenis van Jeanine lijkt interessant, maar komt helaas niet helemaal uit de verf. Je kunt je niet voldoende met haar binden om haar ook te begrijpen. De korte terugblikken geven te weinig duiding. Daar zijn ze bij Fiona beter in geslaagd. Ze staan tegenover elkaar, maar delen leed. Beide zijn meedogenloos, het is alleen maar net hoe je ermee omgaat. Het einde is verrassend, daar waar je wat anders verwacht. Wat zou jij doen?

The Spectacular is een grensoverstijgende en hoogwaardige misdaadserie waarin de setting tot in perfectie is uitgewerkt. Het huiswerk over The Troubles is ook goed gedaan, waarbij trauma’s van twee vrouwen een rol speelt. Al blijft het persoonlijke verhaal van Jeanine net wat teveel op de vlakte om je emotioneel meer met haar te binden. Dat ligt overigens niet aan Minis, want die speelt met verve haar rol.

Regie: Willem Bosch | Pieter Kuijpers
Cast: Hadewych Minis | Aoibhínn McGinnity | Michel Sluysmans | Kerr Logan
Speelduur: 1 seizoen (4 afleveringen)