The Sound of Philadelphia

recensie The Sound of Philadelphia

De misdaad- en dramafilm The Sound of Philadelphia gaat over twee neven in een Ierse maffiafamilie. Michael reageert steeds gewelddadiger op concurrentie van een andere maffiafamilie, waardoor Peter hem bij zinnen moet brengen. Hij wil namelijk niet nog een keer een dood van een familielid meemaken. Wat wij van The Sound of Philadelphia vinden, lees je in onze recensie.

Peter en Michael zijn neven van Ierse komaf die in Philadelphia wonen. Beide neven komen uit een maffiafamilie, waarin veiligheid niet vanzelfsprekend is. Zo werd de vader van Peter vermoord en kwam hij op toen nog jonge leeftijd bij zijn neef te wonen. De twee zijn dan ook meer broers dan neven van elkaar. Ondertussen zijn het de Italianen die in het criminele circuit de dienst beginnen uit te maken, iets wat Michael niet kan hebben. Hij reageert met steeds meer geweld. Peter heeft daar moeite mee, want hij heeft de dood van zijn vader nog op zijn netvlies staan.

Een puike en spannende boekverfilming is The Sound of Philadelphia – in Amerika heet de film Brothers By Blood. Een film die op het lijf geschreven is voor Matthias Schoenaerts, de held in Hollywood van onze zuiderburen. Vanaf het begin zien we een zorgvuldige opbouw, waarbij we de personages steeds beter leren kennen. Kleine dingen doen het hem daarbij en geven de film een extra lading mee. Verstand versus wijsheid, dat is waar het eigenlijk allemaal om gaat. En wie is er eigenlijk nog wel te vertrouwen.

Bijna nooit zie je het daglicht in deze film. En als je dat wel ziet ademt alles armoede uit. Niet voor niets komt Trump aan het begin van de film voorbij. Je weet meteen wanneer het verhaal zich afspeelt en dat ze (lijken te) hopen op verandering. Trump regelt dat wel even, want die regelt alles, net als de maffia, zolang je maar naar hem of hen luistert. Trump stond voor hoop in de ogen van de ongehoorden, iets waar de maffia ook voor zegt te staan, maar het toch niet waarmaken. Wat we toen al wisten, weten we nu met zekerheid. De wereld werd er niet beter van.

De muziek die je hoort is ook tekenend voor de teloorgang die je ziet. Niet alleen voor Michael, maar ook voor Peter. Een man die bijna al heel zijn leven moet leven met het verlies van zijn vader. Het lijkt hem ook niet zoveel uit te maken. een ding snapte ik niet zo goed over hem en vond ik ook minder goed uitgewerkt. Daar miste wel wat duiding en uitleg. Overigens is het een film waarin weinig tot geen geweld zichtbaar is, maar toch actie aanwezig is. Je weet dat het er is, maar nauwelijks zie je het. De verbeelding doet daar genoeg in, ook als het gaat om het afpersen. En dat einde, jep, zo moet dat.

The Sound of Philadelphia kent een goede opbouw en is zonder dat je al te veel geweld ziet toch actievol en spannend. Best knap vind ik dat. Grappig overigens om te lezen dat ze bij De Filmkrant totaal het tegenovergestelde hebben gezien. Kwestie van smaak, gok ik.

Regie: Jérémie Guez
Cast: Matthias Schoenaerts
| Joel Kinnaman | Maika Monroe | Ryan Phillippe