The Singing Club

recensie The Singing Club

De komische dramafilm The Singing Club gaat over militairsvrouwen, die samen een koor starten. Alles om maar een beetje afleiding te hebben. Want de deurbel kan altijd gaan. Wat wij van The Singing Club vinden, lees je in onze recensie.

Vrouw zijn van een beroepsmilitair is een zware baan. Mannen die vaak op missie zijn, waardoor jij alleen achter blijft en vaak ook nog eens voor de kinderen moet zorgen. Altijd ook die angst voor dat ene telefoontje of de deurbel die gaat. Kate is een van die vrouwen, die ook nog eens de vrouw van een kolonel is. Lisa is totaal het tegenovergestelde van Kate, maar toch starten ze samen een koor op voor al die vrouwen waarvan de man op missie zijn. Het koor kent een stroeve start, maar een mooi concert ligt in het verschiet.

Een goede feelgood film moet de juiste energie hebben. De energie opbouwen, zodat jij je als kijker steeds fijner gaat voelen naarmate de film vordert. The Singing Club voldoet daaraan. Voor ons zeker een van de betere feelgood films van het jaar, mede ook door de goed acterende en veelzijdige cast. Daarnaast is deze film een op waarheid gebaseerd verhaal.

We leven in rare tijden (lees: corona) en het is net alsof deze film daarop in heeft gespeeld. Dat is niet zo, want de film is al voor corona opgenomen. Toch zijn er vele elementen waar wij ons als kijker aan vast kunnen houden. Het zijn namelijk onzekere tijden, net als de vrouwen die meemaken. Dat is enerzijds verdrietig, maar zorgt er ook voor dat je houvast en ook zelfvertrouwen zoekt. Saamhorigheid speelt daarbij ook een grote rol. Samen bereik je meer dan alleen!

Erg sterk aan deze film is het omgaan met verlies. Sommige vrouwen hebben al iemand verloren, maar ook de angst om iemand te verliezen speelt een rol. En zoals een goede feelgood film betaamt, mag je ook regelmatig je lachspieren gebruiken. En ja, een traantje laten hoort daar ook bij. En inspireren doet hij dus ook al, want je steekt er echt wel iets van op in deze tijden. Je moet er soms ook het beste van maken!

The Singing Club kan zichzelf met recht een van de betere feelgood films van het jaar noemen. Een film die, juist in deze onzekere corona-tijd, ook jou als kijker kan inspireren. Overigens is de originele titel van deze film Military Wives. Geen idee waarom dat is gewijzigd naar The Singing Club.

Regie: Peter Cattaneo
Cast: Kristin Scott Thomas | Sharon Horgan | Gaby French
Speelduur: 110 minuten