The Road to Mandalay

recensie The Road to Mandalay

The Road to Mandalay is een Thaise/Taiwanese dramafilm die gaat over de liefde tussen twee immigranten uit Myanar, in Bangkok. Wat wij van deze film vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

Lianqing ontvlucht Birma op zoek naar een beter leven. In Bangkok aangekomen vindt ze weliswaar een onderbetaalde baan, maar is altijd bang om opgepakt te worden. Ook ontmoet ze een nieuwe liefde, Guo. Hij hielp haar om samen Thailand in te vluchten. Aangezien Lianqing een vluchtelinge is, is niets zeker in haar leven in Bangkok. Haar droom is dan ook om naar Taiwan door te reizen, waar ze veel voor over heeft. Zou ze hier haar liefdesrelatie met Guo voor opgeven?

Hoop doet leven! Dat is wat The Road to Mandalay ons wil meegeven. We zien het wel vaker in films. Vluchten van je thuissituatie op zoek naar een beter leven. Of dat nieuwe leven ook daadwerkelijk beter is, moet dan maar blijken. In The Road to Mandalay moet het haast wel. Lianqing heeft veel voor haar familie over, heel veel. Zoveel dat ze daardoor wel wat naïef is. Zoveel hoop heeft ze. Eigenlijk doet haar omgeving er dan ook niet zoveel toe. Zolang ze haar einddoel maar bereikt. Werken, werken en werken dus. Tijd voor liefde lijkt er niet.

Toch komt die liefde er, al kun je jezelf afvragen hoe oprecht die liefde is. Of Lianqing is redelijk emotieloos, of de cultuur is zodanig verschillend van de onze, dat relaties daar anders werken. Haast platonisch. We gokken het laatste, maar voor ons lastig te bepalen. Overigens passend bij het verhaal; het versterkt het zelfs. Het zorgt ervoor dat het puur en alleen om Lianqing haar einddoel draait. Haar liefje ziet dat ook, maar wil het niet zien.

Cinematografisch is het ook een erg fraaie film. Mooie shots en goede camerastandpunten zorgen voor een fijn kijkplezier. De hectiek van een grote stad als Bangkok ervaar je in ieder geval niet. Het is tenslotte de wereld van Lianqing waar het om draait.

Los van één onrealisrische scène, die wel heel treffend en beestachtig uitbeeldt wat je als kijker denkt, is The Road to Mandalay een aanrader. Ook het onverwachte en misschien wel overbodige einde doet daar niets aan af. Hoop is iets moois, maar we gaan er allemaal anders mee om. Ook de mensen om ons heen.

Regisseur: Midi Z
Cast: Ko Kai | Wu Ke-Xi
Speelduur: 108 minuten