The Light Between Oceans

The Light Between Oceans Michael Fassbender

We zijn al weer bij onze derde recensie aanbeland van een film die we hebben gezien op het PAC festival. Dit keer is het de boekverfilming The Light Between Oceans aan de beurt, die vanaf 10 november in de bioscopen is te zien. Een dramafilm met Michael Fassbender, dus een film waar wij naar uitkeken. Maar vonden wij The Light Between Oceans ook goed? Een langere C-recensie dan maar, omdat Michael er in meespeelt!

Tom is een man die een oorlog heeft overleefd en op zoek is naar rust. Die rust hoopt hij te vinden op een klein Australisch eilandje, genaamd Janus. Dit eiland ligt tussen twee oceanen in en biedt alleen plaats aan één vuurtoren met bijbehorende inwoning. Tom is de man die daar vuurtorenwachter wordt. Al snel trouwt hij met de mooie Isabel, die niets liever wil dan samen met hem kinderen krijgen. Alleen dat gaat niet zo goed als gehoopt.

Het zal je dan maar gebeuren dat er dan ineens een bootje aanspoelt met een dode man en een nog levende baby. Wat doe je dan? Tom en zijn vrouw besluiten de baby op te voeden. Niet heel slim natuurlijk, vooral niet als een paar jaar later blijkt dat de moeder waarschijnlijk nog leeft. Wat doe je dan als ouders?

The Light Between Oceans is een film die op het begin een beetje zoetsappig overkomt, een beetje romantisch laten we maar zeggen. Hoe dat komt? Met name door de tijdsperiode waarin het zich afspeelt (1918), het liefdesverhaal en de daarbij behorende kleding. Op het begin lijkt het er namelijk op dat je naar een soort van kostuumdrama zit te kijken. Daar zijn wij niet zo een fan van. Ook de muziek – die wel bij het verhaal hoort – komt een beetje lauwtjes over.

Gelukkig is het geen echt kostuumdrama, want na ongeveer een half uur – het kan ook drie kwartier zijn geweest – kantelde de film. Het verhaal werd minder zoetsappig en er kwam wat meer drama om de hoek kijken. Of beter gezegd, veel meer drama. Dat kwam door een – in onze ogen positieve – voorspelbare plottwist waardoor je als kijker naar een film in een film begon te kijken. Dat klinkt een beetje mysterieus, maar als je de film hebt gezien dan begrijp je wat we bedoelen. Of niet, dat kan ook!

Hoewel de film op het begin dus voorspelbaar was, was hij dat op het einde niet. Liefde, hoop en verraad wisselen elkaar dan namelijk met enige regelmaat af. En dat heeft niet alleen betrekking op Tom en Isabel, maar ook op vele andere personages. Het zoetsappige begin werd daardoor als het ware ingeruild door een sterker einde, wat grotendeels te danken is aan de geweldige acteerprestatie van Alicia Vikander. Zij speelde werkelijk waar de sterren van de hemel. Michael Fassbender was zoals altijd ook goed, maar stond in deze film toch echt in haar schaduw.

Ben je dus op zoek naar een dramafilm die niet al te zoetsappig is, dan kunnen wij je The Light Between Oceans van harte aanraden. Dan krijg je het mooie landschap er nog gratis bij ook.

Regie: Derek Cianfrance
Cast: Michael Fassbender | Alicia Vikander | Rachel Weisz