The Lawyer

recensie The Lawyer

De romantische dramafilm The Lawyer gaat over Marius. Hij is een succesvol advocaat met een rijk leven, maar mist wel iemand. Die iemand vindt hij in Ali, maar die woont als Syrisch vluchteling in Belgrado, terwijl Marius in Vilnius woont. Wat wij van The Lawyer vinden, lees je in onze recensie.

Marius is een advocaat in Vilnius. Hij heeft ook nog eens succes en een fijn sociaal leven. Dat succes en leven heeft er overigens niet toe heeft geleid dat hij ook in de liefde gelukkig is. Hij voelt een leegte en een gemis in zijn leven. Via een chatroom raakt hij aan de praat met Ali, die een Syrische vluchteling is in Belgrado. Op zich is dat geen grote afstand, maar de uiteenlopende levens doet ze wel nadenken. Helemaal omdat er ook fysieke grenzen zijn.

The Lawyer is een film waarvan het goed is dat deze er is, maar waarin de uitwerking goed is. Binnen de 97 minuten die de film duurt leer je beide protagonisten namelijk nauwelijks kennen, waardoor het stukje binding ontbreekt. En dat is juist zo essentieel bij een film met zo een belangrijk onderwerp. De eerste tien minuten van de film vliegen dan ook voorbij, waarna je al redelijk snel in Belgrado bent. Met name als het gaat om het tijdspad is het niet altijd duidelijk hoeveel tijd er verstreken is!

Ook als het om Marius gaat blijf ik met vragen zitten. Een succesvol advocaat, zo moet je geloven, maar dat komt alleen in uitdrukking tot zijn dure kleding. Waarom valt hij überhaupt op vluchteling Ali? Daarnaast komt hij vooral op het begin, in het bijzijn van vrienden, anders over dan wat hij uiteindelijk blijkt te zien. Ook de keuze van Marius om naar Belgrado af te reizen is een bijzondere, want hij kent Ali amper. Hij is wel heel goedgelovig voor een topadvocaat! Net als dat Ali wel heel veel vertrouwen heeft in een man die hij niet kent. Oké de positieve dingen dan. Heel fijn en goed dat er ook aan biseksuele vluchtelingen aandacht is besteed. Je bent al vluchteling, maar moet ondertussen ook nog in een vluchtelingenkamp opletten. Dat is dubbel pijnlijk en extra beangstigend voor hem. In de film krijg je daar overigens weinig van mee, van die dreiging.

The Lawyer is een film met goede bedoelingen, maar in de uitvoering gaat het allemaal te snel. De binding met de protagonisten is er door de haastige start haast niet en gemaakte keuzes zijn niet altijd te begrijpen. Hier had men misschien een langere film van moeten maken, of een serie, voor meer verdieping.

Regie: Romas Zabarauskas
Cast: Dogac Yildiz | Darya Ekamasova | Eimutis Kvosciauskas
Speelduur: 97 minuten