The Irishman

recensie The Irishman

De misdaad- en dramafilm The Irishman gaat over oorlogsveteraan Frank Sheeran. Hij klust bij als huurmoordenaar bij de maffia, maar werkt ook bij de vakbond. Een tweestrijd ontstaat zodra de vakbondsleider het aan de stok krijgt met de maffia. Wat wij van The Irishman vinden, lees je in onze recensie.

Frank Sheeran is een oorlogsveteraan, wiens leven gaat veranderen. Dat komt door zijn ontmoeting met maffiabaas Russel Bufalino. Vanaf dat moment gaat Frank op pad als huurmoordenaar en maakt snel naam waardoor hij in aanzien stijgt. Dat alles doet hij in combinatie met zijn werk voor de vakbond. Van diezelfde vakbond is Jimmy Hoffa de vakbondsleider, die op zijn beurt weer de maffia dwarszit. Frank komt hierdoor in een tweestrijd, want voor wie moet hij kiezen?

De beste maffiafilms die er ooit zijn gemaakt hebben allemaal wel één of meerdere acteurs die ook in The Irishman spelen. We hebben het in dit geval over Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci. Allemaal hebben ze een kop erop zitten die perfect aansluit bij ons beeld van een echte maffioso.

En een maffiosofilm is het ook wel, zij het dat je er wel even voor moet gaan zitten. 208 hele minuten is namelijk best wel lang. Dat ervaar je gedurende de film ook wel. Een heerlijk begin waarin je als kijker wordt meegezogen in het verhaal. Daarna, en zo eerlijk moeten we ook zijn, kakt de film wel wat in. Traag is hij te noemen, al is dat niet overdreven storend. Soms wel, want nogmaals, 208 minuten is best lang als de film ook traag is.

Een paar dingen vielen ons op. De humor is de eerste. Echt heerlijke humor die we niet hadden verwacht, vooral omdat er best wel wat doden vallen (nee, dit is geen spoiler, want dat is in elke maffiafilm). Dat het er grof aan toe gaat is dus geen verrassing. Het andere wat ons opviel, was de aandacht aan de persoon. Het ging nog niet eens zozeer over de maffioso, maar misschien wel meer over de mens Frank. Eigenlijk wil hij altijd en iedereen pleasen, maar vergeet loyaal te zijn aan zijn echte familie. De maffia is zijn familie. De vakbond is zijn familie. Voor beide heeft hij alles over. Wij gokken dat dit met zijn verleden als oorlogsveteraan heeft te maken. Hij heeft de spanning nodig en hij volgt bevelen op. Thuis krijgt hij die bevelen niet, dus zoekt hij die (onbewust) op. Daardoor is hij nooit alleen, of toch wel?

The Irishman is een lange zit, maar wel één van de inhoud. Misschien geen rasechte maffiafilm, maar wel een die vol humor zit en waarbij ook grof geweld niet wordt geschuwd. En Frank, dat is een familieman, maar dan buitenshuis. Die kun je maar beter wel in jouw team hebben.

Regie: Martin Scorsese
Cast: Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci
Speelduur: 208 minuten