The Innocents

recensie The Innocents

De dramafilm The Innocents gaat over vier jonge kinderen, die erachter komen dat ze paranormale krachten bezitten. Onschuldig ontdekken ze wat ze kunnen, maar al snel ontaardt het. Wat wij van The Innocents vinden, lees je in onze recensie.

Vier kleine kinderen raken bevriend. Ze wonen allemaal in flats, maar hebben een ding gemeen; ze hebben paranormale krachten. Wat als iets onschuldigs begint, ontaardt al snel in dingen die het daglicht niet kan verdragen. Het is dan ook de vraag wie de kinderen stopt!

Wow, wat een fantastische film is The Innocents. Dat begint al bij de filmposter, die erg verleidelijk is om de film te zien. En doe dat vooral ook. Noorse rauwheid, verweven met kinderen die paranormale krachten hebben. Superhelden en antihelden. En dat alles zonder bombastische special effects (eat that, Marvel en DC). Nee, alles vanuit de belevingswereld van die kinderen. Die wereld is voor ons volwassen al groot, laat staan voor de kinderen. En hoewel kinderen de hoofdrol spelen, is het vooral een donkere en ook zware film. Sommige dingen in deze film zie je bijvoorbeeld liever niet!

Regisseur Eskil Vogt maakte eerder al Blind, wat een prima film was. Als schrijver daarentegen, rijgt hij het ene succes na het andere aan elkaar; Oslo, 31. August, Louder Than Bombs, Thelma en The Worst Person in the World, bijvoorbeeld. De man weet wel een verhaal te vertellen . Zo ook in deze film. Vanaf het begin neemt de spanning geleidelijk toe, waarbij er al snel een onderscheid is in goed en slecht. Alleen wanneer neem je afscheid van het slechte. Met de ene heb je een goede band en met de andere soms wat minder. En als je dan samen een groepje vormt, dan accepteer je dat ook. Totdat het genoeg is. De krachten zijn daarbij voor de verbeeldingskracht.

Zoals gezegd, hun wereld is klein, maar tegelijkertijd o zo groot. Bijna alles is vanuit hun perspectief gefilmd. Je staat op gelijke hoogte met ze. De belevingswereld is vaak ook anders dan die van volwassenen. Je kunt ze als volwassenen ook niet altijd helpen. Ze zullen het soms ook zelf moeten doen. Het is alleen niet te hopen dat onze kinderen ook echte krachten krijgen in de echte wereld, want dan zie ik onze wereld al snel vergaan. De kleine acteurs die die kinderen spelen overtuigen tot en met het einde!

The Innocents is een van de betere films die je in 2022 gaat zien. Een rauwe film over kinderen met paranormale krachten, waarbij er helden en antihelden zijn. De verbeeldingskracht speelt een grote rol, waarbij we bijna alles vanuit het perspectief van de kinderen zien. En de spanning neemt alsmaar toe…

Regie: Eskil Vogt
Cast: Rakel Lenora Fløttum | Alva Brynsmo Ramstad | Sam Ashraf | Mina Yasmin Bremseth Asheim
Speelduur: 117 minuten