The Florida Project

recensie The Florida Project

De dramafilm The Florida Project gaat over de zesjarige Moonee. Zij viert een onbezonnen zomervakantie met haar vriendjes, terwijl haar 22-jarige moeder de harde realiteit onder ogen moet zien. Wat wij van The Florida Project vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

De zesjarige Moonee heeft een onbezonnen vakantie. Ze haalt kattekwaad uit met haar vriendjes, terwijl haar 22-jarige moeder Halley ook gewoon nog jong en onbezonnen wil zijn. Motelmanager Bobby houdt een oogje in het zeil, maar Halley moet toch ook echt de harde realiteit onder ogen gaan zien.

Voor een film als The Florida Project ga je naar de bioscoop. Daar heeft die film ook een meerwaarde, gezien de vele kleuren die van het immense bioscoopscherm spatten. Daarnaast is bijna alles vanuit het standpunt van de kleine kinderen gefilmd, waardoor ieder detail belangrijk kan zijn.

Hoe knap is het als je kleine kinderen op een dergelijk manier kunt laten acteren? Al is het bekend dat af en toe geen script aanwezig was en de kinderen gewoon kinderen konden zijn. Dat plezier dat ze hebben, de energie die ze daarbij hebben, straalt door op jou als kijker. Als je batterij bijna leeg is, ga je haast volgeladen weer de bioscoop uit. En dat kinderen gewoon kinderen moeten kunnen zijn, is wel een gegeven in deze film. Alleen hoe lastig is het als je moeder zich ook nog als een kind gedraagt? Voor Moonee niet lastig, maar die weet dan ook niet anders dan dat ze leeft in een fantasierijke omgeving, waarin alles niet zo fraai is als dat ze denkt.

Die fantasierijke omgeving staat wel centraal in het verhaal. In dit geval Disney World in het zonovergoten Florida. De onderste laag van de maatschappij bevindt zich vaker in dergelijke motels, in de buurt van toeristische attracties. Daar is het werk te vinden. En heb je geen werk dan zoek je wel op een andere manier je geld. Commercie versus de harde realiteit. Wat een schrijnend contrast in een land dat zich ziet als een ‘Land Of Oppurtunity.’ Een schijnvertoning is het. Niets meer en niets minder.

De film gaat dus niet alleen over kinderen, maar gaat veel verder. Maatschappij kritisch durft Baker daar zeer zeker bij te zijn. Wij zien hem wel een beetje als de Amerikaanse tegenhanger van Ken Loach, al zal hij daar waarschijnlijk zelf niet zo over denken.

Willem Dafoe treedt in The Florida Project op als de motelmanager die meer bezig is om mensen op te voeden dan daadwerkelijk een motel te runnen. De enige met nog een beetje verstand, waarbij hij zelf waarschijnlijk van zijn fouten uit het verleden heeft geleerd. Hij wil andere niet dezelfde fouten laten maken. Aangezien de film voor een deel gevuld is met acteurs zonder enige ervaring –  onder andere Brooklyn Prince in de rol van Moonee en Bria Vinaite in de rol van Halley – zal Dafoe op de filmset ook wel opgetreden als een soort mentor. Niet vervelend om iemand met zo een ervaring naast je te hebben. Door die onervarenheid af te wisselen met veel ervaring, krijg je een frisse en onbevangen film voorgeschoteld. Wij zijn wel fan van deze manier van film maken. Fish Tank (2009) en American Honey (2016) van Andrea Arnold zijn dan ook goed vergelijkingsmateriaal.

Het einde van The Florida Project is mooi en doet veel met je fantasie. Alle emotie komt daar samen. Van ons mag Sean Baker dan ook lekker verder gaan waar hij mee bezig is. Oscarnominatie of niet, de goede man kiest zijn eigen weg, en dat is alleen maar te prijzen.

Regie: Sean Baker
Cast: Willem Dafoe | Brooklynn Prince | Bria Vinaite | Valeria Cotto | Macon Blair
Speelduur: 115 minuten