The Crown

recensie The Crown

De dramaserie The Crown gaat over Koningin Elizabeth II. Zij is in 1952 pas 25 jaar als ze de troon bestijgt, maar is in 2020 nog steeds vorstin is. Wat wij van The Crown vinden, lees je in onze recensie.

Koningin Elizabeth II zit als sinds 1952 op de troon van het Verenigd Koninkrijk. Op dat moment is ze pas 25, maar inmiddels ook al ruim vijf jaar getrouwd met Philip Mountbatten, bekend als de hertog van Edinburgh. Een nieuw tijdperk begint, waarin Elizabeth II haar eigen weg probeert te vinden. En dat is niet altijd gemakkelijk als je een titel hebt waar je niet zelf voor gekozen hebt.

We beginnen even bij het acteerwerk van The Crown. Want wie ook welke rol speelt, dat is echt top acteerwerk. Zelfs bij de overgang van rollen – ook het Koninklijk Huis wordt ouder, dus er komen andere acteurs en actrices in de plaats in opvolgende seizoenen- zijn alle bewegingen, mimiek en manier van praten gelijk gebleven. Grote pluim dus voor degene die verantwoordelijk is voor de casting en voor hen die dit bewaken. En voor degene die minutieus onderzoek heeft gedaan naar het Koninklijk Huis.

Historisch gezien is het een serie waar je ontzettend veel van leert (wist je bijvoorbeeld dat de Koningin en haar man verre familie van elkaar zijn?). Dat blijkt uit alle seizoenen, maar vooral uit de eerste twee seizoenen. In die seizoenen ligt de nadruk dan ook vooral op de Koningin en haar familie. In seizoen één vonden we dat nog heel prettig, maar in seizoen twee werd dat toch een beetje saai. Seizoen drie vonden we verreweg het beste, door de verschillende verhaallijnen of andere leden van het Koninklijk Huis. Niet alles gebeurt meer in het Koninklijk Huis, maar ook daarbuiten. Een sommige afleveringen gaan dieper in op bepaalde leden. Het kijkje in de keuken is verhelderend en leuk, maar is uiteraard wel gedramatiseerd. Bij seizoen vier komt pas echt de herkenning, want daar doet Lady Di haar intreden. Dat zorgt er uiteindelijk ook voor dat seizoen vijf en zes weinig vernieuwend zijn, maar de persoonlijke aandacht verfrissend is. Daarnaast komt prins Charles (inmiddels natuurlijk koning) er niet echt goed vanaf. De nadruk ligt wel heel veel op het negatieve richting hem.

Filmisch zeer mooi en als het op de kostuums en settings aankomt dan kun je alleen maar lof hebben. Deze serie moet echt een fortuin gekost hebben. Wat ook blijkt, is dat ze aan genegenheid niet doen. Jeetje, wat een emotieloze band heeft die familie met elkaar. Alles voor de troon. Geen greintje liefde voor elkaar. Ze slapen niet samen, ze knuffelen niet, helemaal geen affectie. Nou, liever zij dan wij. Wel kunnen we de af en toe droge humor waarderen.

The Crown is een serie waarin je veel te weten komt over Koningin Elizabeth II, ook al is er sprake van dramatisering (het blijft een serie). Het acteerwerk is top, seizoen twee wat saai, maar seizoen drie en vier echt top.

Regie: 12 regisseurs en regisseuses
Cast: Claire Foy | Matt Smith | Olivia Colman | Tobias Menzies
Speelduur: 6 seizoenen