The Cow

recensie The Cow

De dramafilm The Cow gaat over Masht Hassan en zijn koe. Als die koe is overleden, houden zijn dorpsgenoten dit angstvallig stil voor hem, wetende dat Hassan het verlies niet aankan. Dat blijkt ook snel te kloppen. Wat wij van The Cow vinden, lees je in onze recensie.

Masht Hassan heeft niet veel in het leven. In het afgelegen dorp waar hij woont, heeft hij alleen een koe, die hij zo een beetje verafgoodt. Als Masht dan het dorp verlaat zonder koe, sterft de koe. Zijn dorpsgenoten houden dit angstvallig stil en vertellen hem dat de koe is weggelopen, wetende dat Masht de dood van de koe niet aan zou kunnen. Toch blijkt Masht ontroostbaar en besluit hij zich te vestigen in de schuur waar de koe altijd stond. Daar glijdt hij steeds verder af.

The Cow is een film uit 1969, die werd gefinancierd door de Iraanse staat. Toch verbood de staat de film uiteindelijk, want volgens hen was de film te negatief over het verarmde platteland. Vervolgens werd de film het land uit gesmokkeld – iets wat tegenwoordig nog steeds wel eens gebeurt in Iran -, waarna in 1971 de FIPRESCI-prijs werd binnengesleept op het filmfestival van Venetië. Een prijs die namens filmcritici werd uitgereikt. In 1972 verscheen de film vervolgens op de eerste editie van IFFR.

Het is een prettig aangename film waarin het verliezen van een dierbare centraal staat. En dat het in dit geval om een koe gaat maakt dan geen drol uit. Vooral niet als je weet dat het gaat over een man die niets anders heeft dan zijn koe. De saamhorigheid is wat dat betreft ook mooi verbeeld in deze fraai verfilmde zwart-wit film. Als kijker kun je haast niet anders dan empathisch zijn met de protagonist en zijn dorpsgenoten. Al moet gezegd dat het einde misschien wel wat ver gaat.

De armoede druipt er ook vanaf. Maar ja, dat was, denk ik, ook gewoon de waarheid. Een afgelopen dorp, waar mensen niets anders hadden dan elkaar, een dak boven het hoofd en af en toe wat meer. Toch leken ze genoeg te hebben en tevreden te zijn. In de film was het ook duidelijk zij tegen hen. Als iemand al niets heeft, dan doe je er alles aan om dat te beschermen. Wat dat betreft was het een kleine film met een groot en warm verhaal. En hoewel je verwacht dat geloof een grote rol zou spelen in de film, doet dat het niet. Pas vanaf de Iraanse revolutie in 1978 ging het land de richting op waarvan we het vandaag de dag kennen.

The Cow is een prettig aangename en fraaie film, waarin saamhorigheid een belangrijke rol speelt. Een kleine film met een groot en warm verhaal.

Regie: Dariush Mehrjui
Cast: Ezzatolah Entezami | Ali Nassirian | Jamshid Mashayekhi