The Bridge

recensie The Bridge

De thrillerserie The Bridge gaat over de Zweedse Sara Norén, die samen met Deense collega’s een moord moet oplossen. Op de brug tussen Denemarken en Zweden is namelijk, precies op de grens, een lijk gevonden. Wat wij van The Bridge vinden, lees je in onze recensie.

Saga Norén is een Zweedse detective die moordzaken moet oplossen. Als precies op de grens tussen Zweden en Denemarken, op de Sontbrug, een lijk wordt gevonden, moet ze de dader vinden. Samen met haar Deense collega’s in dit geval, want het is een schemerzonde waar het lijk ligt.

Wij willen Saga uit The Bridge heel de dag knuffelen. Waarom? Ze heeft iets aaibaars en kwetsbaars, en een ‘mankementje’. Dat laatste probeert ze te verbloemen – lukt haar niet, al denkt ze van wel – voor haar collega’s. Het kwetsbare in deze vernuftige, spannende en ook diepgaande serie, maakt hem zo goed. Je kunt je als kijker misschien wel spiegelen aan Saga, maar ook zeker aan Martin en later Henrik. Het blijkt namelijk maar weer eens dat niemand perfect is. Imperfectie is perfectie als je het ons vraagt.

En waarom een serie in je eentje maken als je het ook met zijn tweeën kunt. Zweden en Denemarken doen dat gewoon. De wereldberoemde Sontbrug hebben ze daarbij gebruikt als opening van het eerste seizoen. En die brug blijft terugkomen in alle seizoenen. In al die vier seizoenen zijn de scenario’s meer dan goed te noemen. Geen moment weet je wie de dader is. Altijd die spanning, maar ook de ongemakkelijke en leuke situaties waardoor je als kijker even adem kunt halen. En ieder seizoen verzinnen ze weer wat nieuws. Of het nu een nieuw personage is, of het verhaal, verrassen blijven ze doen.

Hadden we al iets over die muziek gezegd? Nee, inderdaad. Bij deze. De muziek die je aan het begin constant hoort is namelijk van Choir of Young Believers. Lekkere start van een aflevering elke keer. De overige muziek in heel de serie is ook lekker. Net als het acteerwerk. De Scandinaviërs weten met dit soort series ook wel vaker raak te schieten. Alsof ze ervoor in de wieg zijn gelegd.

The Bridge is een spannende en vernuftige serie die wij iedereen aanraden. Een serie die van begin tot eind spannend is en ieder seizoen weer met iets nieuws op de proppen komt. En wij houden van buitenbeentje Saga!

Regie: Hans Rosenfeldt
Cast: Sofia Helin | Kim Bodnia | Thure Lindhardt | Sarah Boberg
Speelduur: 4 seizoenen