Tarde Para Morir Joven

recensie Tarde Para Morir Joven

De dramafilm Tarde Para Morir Joven (Too Late To Die Young) gaat over de zestienjarigen Sofia en Lucas. Hij is verliefd op haar, maar zij is verliefd op de oudere Ignacio. Wat wat van Tarde Para Morir Joven vinden, lees je in onze recensie.

Net na de val van Pinochet, in de zomer van 1990, ontstaat er een nieuwe commune aan de voet van de Andes. Deze commune heeft nog geen stroom, maar ze zijn wel weg van alle chaos van de stad. De zestienjarige Sofia woont ook in die commune, net als Lucas. Lucas is best wel verliefd op Sofia, maar Sofia is op haar beurt weer verliefd op de oudere en mysterieuze Ignacio.

Coming of age-films zien wij graag. Dan komt het goed uit dat Tarde Para Morir Joven zo een film is. Opgroeien in een omgeving waar familie en binding heel belangrijk is, gaat niet vanzelf. Je wordt gestuurd, maar moet ondertussen ook gewoon je eigen weg gaan. En die weg is niet zonder problemen. Vooral niet als je zo jong bent en eigenlijk tussen het wal en het schip valt. Je bent te oud voor de jonge kinderen en te jong voor de volwassenen. Dan zoek je wat jij het fijnste vindt. Thuis doet Sofia ook zo een beetje alles, want haar moeder is er nooit. Een moeder waar zij en iedereen vol lof over spreken. Waarom vraag je jezelf af, want voor Sofia is ze er niet.

Haar vader doet het minder goed in haar ogen, maar hij is wel diegene die voor haar zorgt. Dan doe je het al snel niet goed bij een tiener. Lucas wil op zijn beurt dan weer indruk maken op Sofia. Die wisselwerking en ook de balans tussen de personagesis mooi. Volwassen worden terwijl je daar misschien nog niet klaar voor bent. Een prachtig familieverhaal in ieder geval, waarin ieder zijn eigen bijdrage heeft aan de film. Ieder personage doet er toe, zelfs de hond.

De film is overigens van dezelfde producer als Call Me By Your NameDat is te zien en te merken. Een zelfde soort omgeving, een zomervakantie, vrijheid blijheid en die zoektocht naar een eigen ik. Actrice Demian Hernández straalt, net als Antar Machado. Ze spelen naturel, zijn nog blue en acteren verfrissend. Wat dat betreft heeft Antar Machado ook wel iets weg van Timothée Chalamet.

Tarde Para Morir Joven is een mooie coming of age-film. En mocht je besluiten de film te gaan kijken, dan krijg je er ook nog een gratis cover van Eternal Flame bij ook. Wat wil je nog meer?

Regie: Dominga Sotomayor
Cast: Demian Hernández | Antar Machado | Magdalena Tótoro | Matías Oviedo