Swan Song

Swan Song poster

De komische dramafilm Swan Song gaat over Pat, die in een bejaardentehuis verblijft, maar ontsnapt om zijn talenten te herontdekken. Wat wij van Swan Song vinden, lees je in onze recensie.

Pat was in het verleden een kapper, maar verblijft nu in een bejaardentehuis. Aangezien hij daar liever niet wil zijn, ontsnap hij. Hij wandelt naar een stadje waar hij het haar van een overleden vrouw gaat knippen, voor haar begrafenis. Het is daar waar deze flamboyante kapper zijn talent herontdekt.

Niet alleen Pat is flamboyant en excentriek, ook de acteur die hem speelt is dat: Udo Kier. En dan speelt Jennifer Coolidge ook nog mee, zij het in een meer behouden rol dan je misschien van haar gewend bent. Twee acteurs die voor mij in ieder geval een hoge gunfactor hebben en eigenlijk nooit teleurstellen. In Swan Song stralen ze naast elkaar. Een roadmovie, waarin Kier zijn talent kwijt kan.

Meer dan genoeg drama te zien in deze film. Een nachtmerrie lijkt me dat, om op zo een manier stof te vangen in een bejaardentehuis. Helemaal als je omgeven bent met mensen die totaal een andere levensopvatting hebben. Om maar te zwijgen over het armoedige plaatsje waar dit alles plaatsvindt. De grauwe en troosteloze beelden die je ziet sluiten aan op de stemming van de film.

Ook meer dan genoeg te lachen overigens. Kier beheerst zijn vak en weet de boodschap vaak alleen al met lichaamstaal over te brengen. Woorden zijn niet altijd nodig. Naast een roadmovie, kun je deze film ook wel als een coming of age beschouwen. Je bent nooit te oud om te leren. Vergelijkbaar met Lucky. Nu alleen maar hopen dat Udo Kier nog wat langer mee mag gaan dan Harry Dean Stanton, die met Lucky zijn zwanenzang beleefde.

Laten we hopen dat Swan Song niet de zwanenzang is voor Udo Kier. Een dramatische roadmovie, maar ook komische coming of age met een uitmuntende Udo Kier. Deze rol is in ieder geval op zijn lijf geschreven!

Regie: Todd Stephens
Cast: Udo Kier | Linda Evans | Michael Urie | Jennifer Coolidge
Speelduur: 105 minuten