Sputnik

recensie Sputnik

De thriller, horror, sciencefiction en dramafilm Sputnik gaat over een Sovjet-ruimteschip dat neerstort. Een neurofysiologe moet vervolgens de commandant evalueren, die niet helemaal zichzelf is. Wat wij van Sputnik vinden, lees je in onze recensie.

Ten tijde van de Koude Oorlog, in 1983, stort een Sovjet-ruimteschip neer. De neurofysiologe Tatyana moet vervolgens evalueren of de geestelijke toestand van commandant Konstatin nog wel toereikend is. Niet heel erg raar is dat, na zo een voorval. Die evaluatie krijgt een extra lading als blijkt dat er net voor de neerstorting iets buitenaards het lichaam van de commandant in is gegaan.

Al vrij snel bij het zien van Sputnik moest ik denken aan een Amerikaanse tegenhanger. Die film, Life, eindigt namelijk waar deze film verder lijkt te gaan. Geen idee of dat expres zo gedaan is, maar ik adviseer een double bill. En hoewel het een Russische film is, voelt dat geen moment zo. Het had net zo goed een Hollywood productie kunnen zijn, ware het niet dat deze film net wat rauwer is.

De verschillende genres die samenkomen gaan ook goed samen, waarbij spanning de genres samenbrengt. Dat niet alleen, want de film ontwikkelt zich wat verhaal betreft ook. Je verwacht het ene, maar krijgt het andere te zien. Althans, dat had ik. Het ietwat zoetige einde moet je dan wel op de koop toenemen. Overigens zien we ook een krachtige vrouw. Dat is al vrij snel duidelijk en dat blijft ook zo. Fijn om dat te zien in plaats van weer een man die ‘het probleem’ wel even op zal lossen.

Sputnik is een spannende film die niet verloopt zoals je op voorhand misschien zal denken. Een film met een krachtige vrouw en een ietwat zoetig einde. Ik raad aan om het Amerikaanse Life eerst te kijken, want deze Russische film lijkt daar een perfect vervolg op.

Regie: Egor Abramenko
Cast: Fedor Bondarchuk | Oksana Akinshina | Pyotr Fyodorov
Speelduur: 113 minuten