Spencer

recensie Spencer

De dramafilm Spencer gaat over het verloren huwelijk van Prinses Diana. Een paar dagen kerst met haar schoonfamilie doorbrengen bewijst dat eens temeer. Wat wij van Spencer vinden, lees je in onze recensie.

Het huwelijk tussen Prins Charles en Prinses Diana verloopt niet goed. Ruzies, affaires en een roddelpers die olie op het vuur gooien maken dat huwelijk ook niet gemakkelijker. Ondanks alles gaat de familie wel samen de kerstdagen doorbrengen op het landgoed van Sandringham. En hoewel Diana het al wist, na deze dagen weet ze zeker dat haar huwelijk niet werkt. Schone schijn moet ze spelen, maar ze wil zichzelf zijn. Ze wil vluchten.

Engelse rauwheid ten top in Spencer, in weer een biografie van Pablo Larraín (zie ook Jackie en Neruda). Wat een perfect moment ook, om deze film uit te brengen, want Diana heeft in het vierde seizoen van hitserie The Crown net haar intrede gedaan in de koninklijke familie. Lekker makkelijk, want dan ken je iedereen van de familie al. En je weet ook wat er speelt op dat moment. Scheelt ook de helft.

Diana haar leven is kut op dat moment, dat is overduidelijk. Dat kan haast ook niet anders met zo een koude en kille familie, die nog steeds leeft volgens eeuwenoude tradities. En hoewel de film zichzelf aankondigt als een soort fabeltje, zal er echt wel een kern van waarheid inzitten. Diana is zo een beetje de enige die nog menselijk is. Al moet gezegd dat ze ook de weg kwijt lijkt. De wanhoop druipt er vanaf in haar beklemmende leven. De druk is dan ook enorm. Stewart vertolkt haar rol van Diana dan ook perfect. Als Amerikaanse zo vlekkeloos een flegmatieke Diana spelen, verdient alle lof.

En hoewel Stewart haar rol perfect speelt, voelde ik niet genoeg mee met Diana. Waarschijnlijk door hoor flegmatieke houding, maar ook door de intrede van Anna Boleyn. Dat was overbodig voor mij. Het verhaal mag er zijn – op dat van Anna na dus -, vooral door de psychologische spelletjes van de familie versus de menselijke kant van de werknemers. Net als dat Diana dat wil behouden. Ze vlucht dan ook weg van haar ‘nieuwe’ familie in een oude en bekende omgeving. Ze verlangt naar het verleden, naar het licht, daar waar ze zich in het donker bevindt. Iets wat je op bovenstaande still ook ziet, maar ook op de prachtige poster.

Spencer is rauw, beklemmend en een psychologisch steekspel tussen twee ongelijken. Wat een briljante Stewart, die een flegmatieke Diana speelt. De muziek – van Jonny Greenwood – is overigens weer briljant, net als het camerawerk. Maar dat is slechts een formaliteit in de films van Larraín.

Regie: Pablo Larraín
Cast: Kristen Stewart | Jack Farthing | Sean Harris | Sally Hawkins | Timothy Spall
Speelduur: 116 minuten