Something Must Break

recensie Something Must Break

De Zweedse coming of age en tevens dramafilm Something Must Break gaat over een androgyne jongeman, Sebastian. Hij is op zoek naar zijn ware ik. Het maakt het niet gemakkelijker dat hij zich ook vrouw voelt en als alter ego Ellie naar buiten gaat. Wat wij van Something Must Break vinden, lees je in onze uitgebreide C-recensie.

We zien Sebastian, een androgyne jongen, die erg in zijn eigen, sombere wereld leeft. Net als zoveel jongeren is hij op zoek naar zijn eigen identiteit en iemand die van hem houdt/accepteert. Alleen voor Sebastian ligt het allemaal iets moeilijker. Hij voelt zich namelijk vrouw en gaat ook vaak als zijn alter ego Ellie naar buiten.

Na het kijken van Something Must Break komen wij tot de conclusie dat deze rauwe coming of age film met een LGBTQ thema niet iedereen zal aanspreken. Het eerste kwartier is verwarrend en deprimerend, maar daardoor juist zeer fascinerend.

Dat Sebastian ook als Ellie naar buiten treedt accepteert niet iedereen. Over het algemeen wordt er nog altijd in hokjes gedacht en zodra men iemand treft die niet in een hokje past dan kan dat vervelend uitpakken. Dat ondervindt Sebastian als hij op het herentoilet naar ‘liefde’ zoekt. Gelukkig is daar Andreas die hem redt. Sebastian valt als een blok voor Andreas en die aantrekkingskracht is wederzijds. En hier wordt de film dus echt interessant.

Andreas voelt namelijk een aantrekkingskracht waar hij geen raad mee weet. Hij valt immers niet op jongens.  Als hij tegen Sebastian zegt “ik ben niet gay” reageert deze met “ik ook niet”. En dat is precies waar het hier om draait. Waarom alles labelen? Je voelt wat je voelt ongeacht seksualiteit of gender. Dat dat niet makkelijk is, laat deze film mooi zien. Snelle beelden, grimmige clubs en de eeuwige zoektocht naar de liefde van je leven.

Deze film kleurt de hemel niet met regenbogen. De film is hard en de problematiek is echt. Sebastian wordt mooi vertolkt door Saga Becker. Een transgender actrice die voor deze rol was genomineerd met een Rising Star Award op het Stockholm Film Festival. Ze geeft zich in deze film letterlijk bloot en geeft een realistisch beeld van de moeilijke zoektocht die transgenders moeten doormaken.

Een film als Something Must Break is belangrijk. De hokjesgeest moet worden doorbroken en dat zal nog wel even duren. De media kan hier aan meewerken door niet mee te werken aan deze hokjesgeest. Verbazingwekkend is dan ook de synopsis van deze film op de site van het IFFR. Er staat op een gegeven moment “De homoseksuele Sebastian kleedt zich als vrouw en zoekt vaak gevaar in zijn seksuele avonturen met wildvreemden.” Hieruit blijkt dat zij waarschijnlijk de film niet goed hebben bekeken, want één van de belangrijkste scenes uit de film gaat er juist om dat Sebastian aangeeft niet homoseksueel te zijn. Sebastian voelt zich namelijk een vrouw die op mannen valt.

De onwetendheid over seksualiteit en genderidentiteit speelt een grote rol in dit onbegrip. Hopelijk kan en zal de filmwereld bijdragen aan het creëren van meer begrip voor dit onderwerp.

Ben je naar aanleiding van onze recensie en onderstaande trailer benieuwd geworden naar Something Must Break? Dan heb je geluk. Vanaf nu is de film namelijk ook online te bekijken. Waar? Hier!

Regisseur: Ester Martin Bergsmark