Shadow Game

recensie Shadow Game

De documentaire Shadow Game gaat over jonge vluchtelingen die naar Europa trekken, op zoek naar een nieuw thuis. Onderweg ervaren ze veel mooie, maar vooral ook vervelende dingen. Wat wij van Shadow Game vinden, lees je in onze recensie.

Jonge vluchtelingen trekken naar Europa in een zoektocht naar een nieuw huis. Hun ervaringen delen ze met de kijker, waarbij ze drie jaar lang op de voet zijn gevolgd door regisseurs Eefje Blankevoort en Els van Driel. We zien ze in Griekenland, in Servië, in Italië maar ook in Nederland. Ook zien we de zon, de sneeuw, prachtige landschappen, maar ook veel vervelende mensen. Vervelende mensen die er alles aan doen om de jongeren tegen te houden!

Shadow Game is deels gefilmd door de jongeren zelf. Op hun telefoon, reizend door Europa, alsof ze zelf de regisseurs zijn. Dat maakte het voor beide regisseuses van deze documentaire makkelijker om ze te volgen, want daardoor hoefden ze niet iedere keer van hot naar her. Dat zorgt er ook voor dat we de jongeren zichzelf zien zijn. Een camera op de snufferd kan namelijk ook belemmerend werken. Het resultaat is dan ook een open, eerlijke en boos makende documentaire.

Het schokkendste is nog wel dat de jongeren aan het overleven zijn, maar er ondertussen ook een wanhopig spelletje van maken. Een grens oversteken gaat namelijk niet zomaar. Helemaal niet in landen waar de politie je aftuigt zodra ze je snappen. Dat doen ze beetje overal in Zuidoost-Europa. En dan toch weer proberen. Dat getuigt van doorzettingsvermogen, maar zegt ook iets over de thuissituatie. Om dan te zien hoe wij in Europa met vluchtelingen om blijven gaan, blijft pijnlijk. De landen onderling maken er een wedstrijdje koehandel van. Als jij zoveel vluchtelingen opvangt, dan vang ik er zoveel op. De rest van de vluchtelingen hebben pech. Van de zotte!

Helemaal als je bedenkt dat we in Europa het Schengenverdrag hebben, waardoor personen met een visum vrij zouden moeten kunnen reizen tussen bepaalde landen. Nu, de personen in deze documentaire hebben die natuurlijk niet, want die zijn hun land ontvlucht! die maken geen kans op een dergelijk visum, met een politiek landschap dat aan het verrechtsen is. De jongeren zijn open, delen veel en hebben, godzijdank, ook gewoon lol onderling. En dan mogen ze nog van geluk spreken dat ze bijna allemaal een mobiele telefoon hebben, zodat ze nog wel contact kunnen hebben met het thuisfront.

In Shadow Game zien we open en eerlijke jonge vluchetlingen die er een spelletje van maken om grenzen over te steken. Een heel serieus spelletjes, want ze zijn op de vlucht en gevaar is er genoeg. Op zoek naar mogelijkheden die ze thuis niet krijgen. Des te schokkender is het om te zien hoe landen en politie omgaan met dergelijke vluchtelingen. Nul komma nul kansen krijgen ze!

Regie: Eefje Blankevoort | Els van Driel
Cast: –
Speelduur: 90 minuten