Seules les Bêtes

recensie Seules les Bêtes

De misdaad- en dramafilm Seules les Bêtes gaat over een niet gelukkig getrouwd stel. Als hun buurvrouw verdwijnt zijn er vijf verdachten, die niet allemaal bij elkaar om de hoek wonen. Wat wij van Seules les Bêtes vinden, lees je in onze recensie.

Verpleegster Alice en veeboer Michel zijn niet het meest gelukkig getrouwde stel. Zij heeft een affaire, want ja, hij is toch altijd maar aan het werk. Toch? Dan verdwijnt buurvrouw Evelyne. Ze vinden niets van haar, behalve haar auto, aan de kant van een verlaten weg. Uiteindelijk zijn er vijf mensen die in verband worden gebracht met haar verdwijning. Sommige verdachten wonen dichtbij, maar anderen juist mijlenver weg. Wie zou de verwijding van Evelyne op zijn of haar geweten hebben?

Zo hallo zeg, anders trek je in Seules les Bêtes even een blik met goede Franse acteurs en actrices open! Alleen Valeria Bruni Tedeschi (La Pazza Gioia) en Denis Ménochet (Jusqu’à la Garde) deden ons op voorhand al watertanden. Dat is dan ook wel te merken, want het uitermate goede acteerwerk van onder andere die twee draagt bij aan een spannende kijkbeleving. Om nog maar te zwijgen over Nadia Tereszkiewicz, een voor ons nieuwe maar frisse en goed acterende verschijning.

Spannend dus en dat is niet voor niets. Door ieders verhaal vanuit een ander perspectief te vertellen, kom je steeds meer te weten. Kleine beetjes informatie die het spannend houden. En spanning is niet het enige, want diepgang is er ook. Het is dan ook onmogelijk om geen vergelijking met Fargo en Babel te maken. Vind je dat goede films, dan deze zeker weten ook. Minpuntje is de lengte. Hoewel 116 minuten niet lang lijkt, is het dit op een gegeven moment wel. Op het randje van langdradigheid, maar gelukkig winnen de diepgang en de spanning het.

Ben je fan van Fargo en Babel, dan zal je Seules les Bêtes ook waarderen. Top acteerwerk, spanning en diepgang verdeeld over verschillende hoofdstukken. Als kijker kun je alleen maar wachten en alles op je af laten komen.

Regie: Dominik Moll
Cast: Damien Bonnard | Valeria Bruni Tedeschi | Denis Ménochet
Speelduur: 116 minuten