Rudeboy: the Story of Trojan Records!

recensie Rudeboy: the Story of Trojan Records!

De documentaire Rudeboy: the Story of Trojan Records! gaat over de geschiedenis van het Engelse reggaelabel Trojan Records. Die oorsprong ligt in Jamaica, waar oprichter Lee Gopthal vandaan komt. Wat wij van
Rudeboy: the Story of Trojan Records! vinden, lees je in onze recensie.

Het Engelse reggaelabel Trojan Records heeft cultureel gezien nogal wat indruk gemaakt. Opgericht in de jaren 50 van de vorige eeuw door Lee Gopthal, een geboren Jamaicaan die naar Engeland verhuisde. Ska stond toen nog in de kinderschoenen, maar reggae is wat er uit voort is gekomen. In deze documentaire komen we nog meer te weten over de muziekstroom en de geschiedenis daarvan.

Haal je voetjes van de vloer, want dansen zul je bij het zien van
Rudeboy: the Story of Trojan Records! Reggae kennen we allemaal, en Bob Marley al helemaal, maar reggae is veel meer dan dat. Veel en veel meer dan dat. Reggae was een redmiddel en een vluchtmiddel voor velen. Muziek waar mensen zich mee konden en nog steeds kunnen identificeren. Niet alleen de Jamaicanen zelf, maar ook de skinheads bijvoorbeeld. Dat was nieuw voor ons, maar die twee groeperingen hadden dan ook veel gemeen. Groeperingen die zich benadeeld voel(d)en in een maatschappij. De muziek verwoordt vaak wat ze voel(d)en.

Ook leuk en leerzaam om meer over Trojan Records te weten te komen, maar ook over rude boys. Dat zijn geen lieverdjes, maar wel een bron van inspiratie voor vele nummer in de reggae. Wisten wij veel! Wij soms ook best wel wereldvreemd hoor. Wat vooral prachtig was om te zien, waren de geïnterviewden. Oude rotten uit het vak die met zo ontzettend veel passie vertellen. Heerlijk om te zien, net als de kleding die ze dragen. Opvallende en vaak kleurrijke kleding, passend bij de reggae. Gewoon passend bij wat ze zelf fijn vinden, en dat stralen ze dan ook uit. Fuck die mensen die dat niet kunnen waarderen. Ook de combinatie tussen de verhalen en het filmische was mooi. Beelden versterken de verhalen. Een film in een documentaire.

Rudeboy: the Story of Trojan Records! is een documentaire die je doet dansen, maar je ook meer te weten laat komen over de oorsprong van reggae en Trojan Record. En iedere geïnterviewde had ook echt een toegevoegde waarde. Heerlijke documentaire dus.

Regie: Nicolas Jack Davies
Cast: –
Speelduur: 86 minuten