Roxane

recensie Roxane

De komedie Roxane gaat over de biologische kippenboer Raymond. Hij dreigt zijn kippenboerderij te moeten verkopen door de grote concurrentie. Hij besluit in actie te komen door YouTube-filmpjes op te nemen. Wat wij van Roxane vinden, lees je in onze recensie.

Raymond is een kippenboer die alles nog op de biologische manier doet. Ook vele andere kippenboeren in de omgeving volgen zijn voorbeeld, maar er is er één die dat niet doet. En juist die kippenboer is de grootste en zorgt ervoor dat de coöperatie kiest om alleen nog eieren bij die boer te kopen. Raymond laat het daar niet bij zitten en besluit samen met zijn hen Roxane YouTube-filmpjes op te nemen. Alles om maar viral te gaan en zijn verhaal te vertellen, zodat hij zijn boerderij kan redden. Maar een filmpje opnemen is niet zo gemakkelijk al gedacht. Zijn nukkige Britse buurvrouw helpt hem, maar of dat genoeg is om zijn bedrijf te redden…

Roxane is weer zo een typische Franse feelgood-film. Je ziet een lach, een traan en van tevoren weet je eigenlijk al hoe de film afloopt: voorspelbaar dus. Totaal niet erg, want met dat grijze en druilerige weer kun je wel een fijne film gebruiken. De film slaagt daar deels in, want is soms ook erg kinderlijk. Ja, dat met die haan is leuk bedacht, maar op een gegeven moment ook flauw.

De muziek #link# is uiteraard weer passend. Doe je ogen dicht, luister naar die muziek en je waant je ook daadwerkelijk in Frankrijk. En als er iets is waar deze film in slaagt, is het aantonen dat een dorp vaak zo hecht is dat deze niet klein te krijgen is. Je huilt met elkaar, komt op voor elkaar en staat altijd voor elkaar klaar. Verbroedering dus.

Roxane is zo een typische Franse feelgood-film. Soms best flauw, maar met dat herfstachtige weer van nu nog best vermakelijk.

Regie: Mélanie Auffret
Cast: Léa Drucker | Guillaume de Tonquédec |