Rose

recensie Rose

De dramafilm Rose gaat over de schizofrene Inger, die samen met haar zus en zwager naar Parijs gaat. Eenmaal daar zoekt ze iemand uit haar verleden. Wat wij van Rose vinden, lees je in onze recensie.

Inger is schizofreen en woont in een inrichting. Medicatie helpt haar, net als het vermijden van prikkels. Toch gaat ze met haar zus en zwager mee naar Parijs, met de bus. Inger is oprecht, maar niet iedereen kan dat waarderen. Eenmaal in Parijs heeft ze een doel, iets wat ze vooraf al bedacht had. Ze gaat op zoek naar een belangrijk persoon uit haar verleden, terwijl haar zus en zwager helemaal gek worden van haar.

Die filmposter van Rose, jongens. Gewoon niet doen. Bah. Oké nu de film dan, want daar gaat het uiteindelijk om. Een film die prijzen won op Nederlandse filmfestivals en het misschien wel heel goed gaat doen deze winter. Zolang je maar van feelgood houdt, want dat is deze film zeker.

Een beperking is niet altijd een beperking, dat blijkt maar weer. Iedereen heeft zo zijn beperkingen. Dat is in deze film ook goed zichtbaar, alleen zijn wij heel goed in labelen. Als kijker omarm je Inger dan ook, daar waar je anderen om haar heen in meerdere en mindere mate verafgunst. Laat vooral je eigen angst niet leidend zijn in de keuzes die een ander maakt. Iedereen heeft dan ook zijn of haar eigen zorgen.

De film zelf is vermakelijk, maar soms ook wat kinderlijk. Het eenvoudige en voorspelbare script draagt daar wel aan bij. De muziek is fraai met enkele Franse klassiekers. Dat doet het bij iedereen altijd wel goed. Mij in ieder geval wel. Naarmate het einde vordert verliest de film ook aan kracht, maar de afsluiter is een zeer leerzame les. Een film, die eigenlijk gewoon aanspoort tot het zoeken van verbinding.

Rose is een vermakelijke feelgood waarin je menig persoon verafgunst. Een eenvoudig, soms kinderlijk en voorspelbaar script, maar ook een film die aanspoort tot verbinding.

Regie: Niels Arden Oplev
Cast: Sofie Gråbøl | Lene Maria Christensen | Anders W. Berthelsen