Riders of Justice

recensie Riders of Justice

De komische dramafilm Riders of Justice gaat over militair Markus die zijn vrouw verliest door een treinongeluk. Het lijkt alleen geen ongeluk, maar een aanslag. Onderzoek volgt. Wat wij van Riders of Justice vinden, lees je in onze recensie.

Markus is een militair die vaak in het buitenland zit. Als hij op missie is overlijdt zijn vrouw door een treinongeluk en wil hij uiteraard meteen naar huis. Niet alleen om afscheid te nemen van zijn vrouw, maar ook om voor dochter Mathilde te zorgen. Dan belt data-analist Otto aan, die het treinongeluk wel heeft overleefd. Hij en zijn collega Lennart zijn ervan overtuigd dat het geen ongeluk was, maar een aanslag! Ze gaan dan ook samen op onderzoek uit.

Zie je een film van Anders Thomas Jensen, dan kun je daar vaak ook wereldster Mads Mikkelsen aan koppelen. De twee zijn vier handen op een buik, ook als het gaat om het genre. Vaak maakt Anders dramafilms met zwarte humor. Je moet er fan van zijn, maar als je dat bent, dan zit je vaak wel goed. Ondergetekende is fan, zoals blijkt uit onze lijst met onze tien favoriete regisseurs. Wat timing betreft – we zitten midden in een lockdown – komt Riders of Justice dus op het juiste moment. Op het online IFFR is het namelijk de openingsfilm. Vol verwachting klopt mijn hart!

De humor die je van Jensen gewend bent komt zeker weer terug, maar in mindere mate, omdat het onderwerp dat Jensen dit keer aansnijdt zomaar zou kunnen gebeuren. Het is allemaal wat zwaardere kost. Je ziet ook vier excentrieke personages, waarvan ook hier meerdere acteurs te herkennen zijn uit eerdere films van Jensen. De excentrieke figuren als tegenhanger voor ijskonijn Markus (Mikkelsen) werkt verrassend goed.

Een aantal zaken krijgen minder uitleg, maar zijn dan wel weer grappig. De schuur van Markus bijvoorbeeld, die een obsessie lijkt voor een van hen, net als dat schermen weer een obsessie vormen voor de ander. Dat zorgt ervoor dat deze wraakfilm bij tijd en wijlen ook luchtig blijft. Het ontbreekt wel aan een verdere verdieping, vooral in de relatie tussen vader en dochter. En het einde is wel wat over the top onrealistisch, maar ja, dat hoort dan ook wel weer bij de stijl van Jensen.

Riders of Justice heeft de duidelijke handtekening van Anders Thomas Jensen. Niet alleen vanwege de humor, maar ook door terugkerende acteurs. Een zwart komische wraakfilm, die wat dichter bij de waarheid komt dan we gewend zijn bij films van Jensen.

Regie: Anders Thomas Jensen
Cast: Mads Mikkelsen | Andrea Heick Gadeberg | Nikolaj Lie Kaas
Speelduur: 116 minuten