Retrospekt

recensie Retrospekt

De dramafilm Retrospekt gaat over Mette. Zij werkt met mensen die met huiselijk geweld te maken hebben en neemt één van die mensen in huis. Dat lijkt geen goede keuze te zijn. Wat wij van Retrospekt vinden, lees je in onze recensie.

Het verhaal

Mette werkt met mensen die te maken hebben met huiselijk geweld. Zelf heeft ze een stabiele thuissituatie met een man en twee kinderen. Als Miller, één van die slachtoffers van huiselijk geweld, bij haar komt logeren terwijl haar man weg is, verandert er iets. Mette weet allemaal niet meer precies. Wat is nu waar en wat is niet waar?

Ons eindoordeel?

Wij vinden Retrospekt een lastige film die moeilijk te duiden is. Met vooruit- en terugblikken kom je meer te weten, maar nooit alles. Dat is wat dat betreft wel goed. Je fantasie is daarbij nodig en een gezonde dosis verstand. Zonder dat verstand heb je je oordeel al snel klaar. Maar is dat oordeel wel terecht? Is dat wat de film ons wil laten geloven ook daadwerkelijk gebeurd? Wij weten het niet. Jullie wel? Fictie en non-fictie door elkaar als je het ons vraagt. De film speelt in ieder geval met je hoofd.

Het geluid vonden we overigens storend. Af en toe waren gesprekken niet te verstaan. Een ondertiteling was in die gevallen op zijn plaats geweest. Dat deed toch wat afbreuk aan de film, want elk detail kan cruciaal zijn in deze film. De muziek daarentegen was supergoed. Echt supergoed. Precies passend bij de film. Muziek ook die je wat doet relativeren. Dan Geesin is de man die daar verantwoordelijk voor is. Bedankt Dan!

Retrospekt is een film die moeilijk te duiden is, maar zeker te weten wel interessant en een soort mindfucker. Het geluid was soms storend, maar de muziek was dan weer supergoed.

Regie: Esther Rots
Cast: Circé Lethem | Martijn van der Veen | Lien Wildemeersch
Speelduur: 101 minuten

Share

2 gedachten over “Retrospekt”

  1. Ik denk dat de dialogen met opzet soms moeilijk zijn te verstaan en andere geluiden expres op de soundtrack harder zijn gezet. Het viel mij onder meer op bij de scène met de huilende baby thuis. Het gehuil overstemt op een gegeven moment alle andere geluiden. Onze frustratie dat we het gesprek tussen Mette en Simon niet meer kunnen volgen brengt ons dichter bij de frustratie die Mette op dat moment voelt over haar rol in het leven.

Wil je reageren?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.