Red Light

recensie Red Light

De dramaserie Red Light gaat over drie vrouwen die elkaar, na de verdwijning van de man van een van hen, meer nodig hebben dan gedacht. Wie die vrouwen zijn? Een sopraanzangeres, een politieagente en een prostituee. Wat wij van Red Light vinden, lees je in onze recensie.

Esther haar man Eric woont deels in Antwerpen voor zijn werk, terwijl ze samen in Amsterdam wonen. Zij is daar namelijk een bekende sopraanzangeres. Dan verdwijnt haar man in Antwerpen en begint een zoektocht. Een zoektocht waarbij ook politieagente Evi is betrokken. Sylvia is dan weer een prostituee, waar hij waarschijnlijk voor de laatste keer is gezien. Alle drie komen terecht in een wereld vol prostitutie, mensensmokkel en uitbuiting, terwijl ze ook nog persoonlijke problemen kennen. De drie blijken elkaar meer nodig te hebben dan gedacht!

Een beetje huiverig begon ik aan Red Light, het nieuwe project van onder andere Carice van Houten en Halina Reijn. Dat was nergens voor nodig, want deze serie is opbouwend meer dan prima, waarbij een vergelijking met Undercover wel te maken is. Herkenbaar dus, maar daardoor niet minder interessant, mede door de sterke karakterontwikkelingen. Ik was vooral fan van de Vlaamse politieagente Evy, in dit geval Maaike Neuville.

Op het irritante en overdreven Amsterdamse accent van van Houten en het vlakke personage van Reijn na, vond ik alle drie de personages interessant. Reijn die sopraanzangeres speelt en langzaam aan uit haar schulp kruipt. Van Houten die schijt aan alles heeft, maar ondertussen gebukt gaat onder een grote druk van haar man. En tot slot Neuville, die een geweldige agente is, maar faalt in haar rol als moeder door haar geschiedenis. Vooral die laatste kon mij dus bekoren, omdat ze haar eigen weg volgt, zonder dat je dit helemaal begrijpt. Ze is ongrijpbaar en mysterieus voor de kijker, mede ook omdat ze agente is. Alle drie hebben problemen, en alle drie zijn hoofdrolspeelsters. Het draait om hen en de mannen hangen erom heen. Iedere keer weer – ook op de juiste momenten – is er een schakeling tussen de personages. Drie verhaallijnen komen samen.

Verdere positieve zaken die er uit springen: het acteerwerk met een goede en veelzijdige cast, spanning op de juiste momenten en de tijd die is genomen om het verhaal uit te werken in tien afleveringen. Zes afleveringen had ook gekund, maar nu ken je iedereen beter en kun je jezelf beter inleven. Nadeel is dan weer de voorspelbaarheid die in de verhaallijn te ontdekken is. Deze serie is niet vernieuwend. En de laatste twee afleveringen sloten dan weer niet aan bij de eerste acht. Alsof je ineens kortdurig in het Wilde Westen zat.

Red Light is een serie die de drie hoofdpersonages goed laat ontwikkelen. Drie bijzondere vrouwen, die allemaal net zo belangrijk zijn in het verhaal. Hopelijk blijft het bij dit seizoen, want soms is één goed seizoen ook gewoon genoeg. Dat is in dit geval zo.

Regie: Anke Blondé | Wouter Bouvijn
Cast: Carice van Houten | Maaike Neuville | Halina Reijn
Speelduur: 1 seizoen (10 x 50 minuten)