Re:Born

recensie Re:Born

De korte dansfilm Re:Born gaat over opnieuw opstaan. Het leven stelt je vaak op de proef, waarna je altijd weer moet zien op te staan. Wat wij van Re:Born vinden, lees je in onze recensie.

Opstaan! Het lijkt vanzelfsprekend, maar is het zeker niet. Een wezen ligt roerloos op de grond en probeert alles om op te staan. Het leven is namelijk niet altijd gemakkelijk, maar ook zwaar en stelt je daardoor vaak op de proef. Je valt en staat weer op. Hoe moeilijk ook. Kracht heb je nodig. Kracht die je uit iedere vezel van je lichaam moet halen.

Korte dansfilms, we zien ze vaker. Tot nu toe stellen ze ook nooit teleur. En hoewel totaal anders, deed Re:Born ons ergens toch aan Gioia denken. Die laatste vonden wij briljant, dus een vergelijking is in dit geval ook een compliment.

We zien zeker geen doorsnee dans. Nee we zien een dans waar een idee achter zitten. Het gaat niet voor niets om opnieuw opstaan. Dat gaat niet zomaar. Choreografe Annemijn Rijk is verantwoordelijk voor die experimentele dans. De dans zorgt ervoor dat de film intrigeert. De intimiteit en breekbaarheid zijn duidelijk. Naakt in de natuur, daar waar de basis van de mens ligt. Componist Aura Bouw verdient daarbij ook een compliment. De donkere ambientmuziek die is te horen tijdens de dans draagt bij aan de duisterheid van de film. En om het plaatje helemaal compleet te maken is de cinematografie ook prachtig. Van ons had hij dan ook wel langer mogen duren. Het smaakt naar meer!

Re:Born is een intrigerende kortefilm die visueel ook prachtig is. Deze film verdient een groter publiek. Door het coronavirus kan Re:Born helaas niet in première gaan. Toch benieuwd naar de korte film? Dat kan. Via onderstaande trailer kun je voor slechts € 1,- de film zien én de makers nog steunen ook. Wel doen, hè?

Regie: Fleur Bax
Cast: Nicole van den Berg
Speelduur: 10 minuten