Raising Cain

recensie Raising CainDe psychologische thriller Raising Cain gaat over de kinderpsycholoog Carter. De dochter van hem en zijn vreemdgaande vrouw Jenny worden vermist. Maar er zijn meer vermissingen. Wat wij van Raising Cain vinden, lees je in onze recensie.

Carter Nix lijkt op het eerste gezicht een prima kinderpsycholoog. Met de nadruk op lijkt. Zijn vrouw Jenny krijgt namelijk argwaan dat het tegenovergestelde het geval is. Hij is haast obsessief bezig met het gedrag van hun dochter. Dan blijken er dingen te gebeuren die alleen maar aan Carter te koppelen zijn. Mensen verdwijnen. Zou Carter dat echt allemaal op zijn geweten hebben?

De originele film stamt uit 1992, maar is later opnieuw gemonteerd door een Nederlander: Peet Gelderblom. Hij is zelfs zo goed gemonteerd dat Brian De Palma later heeft toegegeven dat deze versie is, zoals de film had moeten zijn uitgebracht. Dat schept dan natuurlijk verwachtingen.

Een genie is John Lithgow. Vijf rollen spelen in één film. En dat terwijl je dat op het begin helemaal niet in de gaten hebt. Dat komt door de tijdlijn in de film. Want die tijdlijn speelt een ontzettend belangrijke rol in de film. Als kijker zie je dingen gebeuren, waarna je later weer even terug gaat in de tijd. Dan vallen de gebeurtenissen beter op zijn plek. Op het begin klopt dat niet in je hoofd, maar beetje bij beetje ga je het begrijpen. Door de film op deze manier te presenteren bouwt de spanning zich langzaam maar zeker op.

Wat ook altijd zo typisch is voor films uit deze tijd, is de filmsetting. Het komt een beetje goedkoop over. Alsof alles in een studio is opgenomen. Dat geldt eigenlijk ook voor het meeste acteerwerk en de affaire die Jenny heeft. Dat gaat allemaal wel heel gemakkelijk en snel. Dat alles is wel ondergeschikt, want het gaat om het verhaal en de kleine hints die je krijgt. Plus het geluid, want geluid speelt altijd een belangrijke rol in films van De Palma.

Raising Cain is weer zo een typische Brian De Palma film. Als kijker moet je altijd alert zijn en de spanning bouwt zich op. Tel de toevoeging van het geluid daarbij op, en je hebt een spannende psychologische thriller te pakken.

Regie: Brian De Palma
Cast: John Lithgow | Lolita Davidovich | Steven Bauer
Speelduur: 91 minuten