Quo Vadis, Aida?

recensie Quo Vadis, Aida?

De drama- en oorlogsfilm Quo Vadis, Aida? gaat over een tolk die op de Nederlandse VN-basis van Srebrenica werkt. Als blijkt dat het totaal uit de hand loopt en de VN machteloos toekijkt, probeert Aida alles te doen om haar gezin te redden. Wat wij van Quo Vadis, Aida? vinden, lees je in onze recensie.

Aida woont in Srebrenica met haar gezin. Tegelijkertijd werkt ze op de Nederlandse VN-basis als tolk in dienst van de VN. Het is dan ook haar taak om alles te vertalen wat de Nederlanders niet verstaan. Als het Bosnisch-Servische leger onder leiding van opperbevelhebber Mladić oprukt, vluchten ongeveer 20.000 inwoners van Srebrenica naar de VN-basis. De basis is alleen veel te klein om iedereen onderdak te bieden. Daarnaast zijn er ook geen fatsoenlijke voorzieningen. Als blijkt dat Mladić daarna een oplossing aanbiedt en zo een beetje alles voor elkaar krijgt wat hij wil bij de VN, probeert ze zichzelf en haar gezin te redden.

De publiekprijs winnen op IFFR is niet iedereen gegeven. Quo Vadis, Aida? wel, want die film won de BankGiro Loterij Audience Award. Een aangrijpende en beklemmende film, waar je vol ongeloof naar kijkt. En hoewel enkele personages fictief zijn in een op waarheid gebaseerd verhaal, komt dit verhaal in een veel groter verhaal heel geloofwaardig over. De geschiedenis is dan ook heel pijnlijk, want ruim 8.000 Bosnische mannen vonden de dood!

Even ademhalen hoor, want dit is wel een stukje geschiedschrijving waarvan je allemaal weet dat het is gebeurd, maar via deze film nog dichterbij komt. Opgejaagd vee waren ze. De machteloosheid is dan ook sterk en hectisch verfilmd. Niet alleen vanuit de kant van al die onschuldige Bosniërs, maar ook vanuit de kant van alle Nederlandse VN-soldaten.

Al moet ik zeggen dat uit deze film niet helemaal bleek met hoeveel soldaten het leger van Mladić nu echt was. We zien slechts een handjevol. En hoewel je eigenlijk bijna niets ziet, weet je wel wat er gebeurt. Iedereen weet het, maar iedereen keek, al dan niet hulpeloos, weg. Je vraagt je als kijker dan ook af wat de rol van de VN daar was. Een VN is zo een grote organisatie, dat je verwacht dat ze doen wat in hun macht ligt. Dat is zeker niet het geval geweest in Srebrenica. Men liet de Nederlanders stikken en een trauma oplopen!

Opvallend was dat de rol van Karremans was weggelegd voor een Belg, Johan Heldenbergh (The Broken Circle Breakdown). Een begenadigd acteur, die ik niet eens herkend had. Dat besef kwam later pas. Vooral hoofdrolspeelster Jasna Djuricic (Aida) acteerde erg overtuigend. De Nederlanders overtuigden iets minder, maar dat is misschien omdat je die ook wat beter kent en daardoor bevooroordeeld bent. Overigens was er een scène die niet had gehoeven. Een Nederlandse VN-soldaat verraadt iemand, daar waar al het leed al zo duidelijk is. Onnodig en bovendien weten we niet of die specifieke scène ook daadwerklelijk is gebeurd. Dat is zout in de wonden strooien, zowel in die van de Bosniërs als in die van Dutchbat III. Aangezien de film door een Bosnische is geregisseerd en geschreven, is het vanuit dat perspectief dan misschien wel weer te begrijpen.

Quo Vadis, Aida? is een beklemmende en aangrijpende film, die de geschiedenis van Srebrenica pijnlijk blootlegt. Hoewel enkele personages fictief waren, kun je je heel goed inleven in wat daar in 1995 heeft plaatsgevonden. Pijnlijk voor iedereen!

Regie: Jasmila Žbanić
Cast: Jasna Đuričić | Boris Isaković | Raymond Thiry | Johan Heldenbergh,
Speelduur: 102 minuten