Playdurizm

recensie Playdurizm

De fantasy en dramafilm Playdurizm gaat over Demir, die zich niets herinnert van de persoon waar hij bij wakker wordt. Het blijkt zijn idool te zijn, waar hij een obsessie voor heeft. Wat wij van Playdurizm vinden, lees je in onze recensie.

Demir is een jonge jongen, die wakker wordt bij de knappe Andrew. Demir herinnert zich alleen niets meer. Hij blijkt bij Andrew en zijn vriendin te wonen, die wel van een beetje drugs en seks houden. Demir raakt steeds meer geobsedeerd door Andrew, die stiekem ook zijn idool is. Maar is Andrew wel echt wie hij denkt dat hij is?

In Playdurizm zien we regisseur Gem Deger zelf ook acteren. En hij heeft niet zo een kleine rol ook, want hij heeft zichzelf een van de hoofdrollen toebedeeld. Misschien dat hij dat al voor zich zag toen hij het script schreef, want ook dat deed hij. Hoewel je het talent zeer zeker ziet op alle drie de vlakken, lijkt dit ook ten koste te gaan van het totaalplaatje. Het is een beetje net als Clarence Seedorf vroeger. Die wilde en de voorzet geven en vervolgens de bal ook zelf binnenkoppen. Dat gaat niet, vooral niet als je nog jong bent, zoals Gem – hij komt uit 1997. De ervaring ontbreekt nog bij deze talentvolle alleskunner – wat dat betreft heeft hij wel raakvlakken met multi-talent Xavier Dolan.

Aan de ene kant zie je het talent van de regisseur, maar zie je ook nog de jeugdige grilligheid die daarbij komt kijken. Visueel om je vingers bij af te likken, maar wat verhaal betreft ook onrustig. Een dromerige film waarin ontsnappen aan de werkelijkheid achteraf gezien heel logisch is – ik kijk ook veel films, dus het ontsnappen snap ik dan weer wel; even niet nadenken. Een wereld niet niet heel aardig voor hem is (geweest). Enkele ranzige beelden zullen voor sommige kijkers lustopwekkend zijn, maar ook schokkend en triest. Seks vermengd met drama, horror, een vleugje komedie en veel ranzigheid! Het einde geeft zeker wel meer antwoorden op de film, die gaandeweg de kijkbuurt bij je opkomen.

Playdurizm is een film die visueel gezien om je vingers bij af te likken is. Het verhaal zelf komt soms wat onrustig over, maar het talent van alleskunner Gem Deger is te zien. Toch wel benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen.

Regie: Gem Deger
Cast: Austin Chunn | Gem Deger | Issy Stewart
Speelduur: 88 minuten